Marketingul a devenit o arie din ce in ce mai complexa, cu provocari si canale noi. Nu e de mirare atunci ca performanta in marketing a ajuns un subiect controversat si care creeaza dezbateri aprinse in interiorul companiilor, si uneori chiar si in interiorul departamentelor. Am adunat aici cateva reguli care stau la baza unei activitati de marketing care da rezultate:

1. What’s in it for me? (e mai memorabila in engleza decat in romana)

Aceasta intrebare simpla pusa din perspectiva clientului se mai numeste si motivator de consum si are rolul de a valida ceea ce oferim clientilor. Desi pare simplu, sa ne punem in locul clientilor poate fi uneori dificil, iar scopul acestei intrebari este tocmai de a ne obiectiva si de a ne face sa intelegem cat mai corect perspectiva clientului (tocmai de aceea, la cursul meu Marketing Essentials cursantii nu au voie sa foloseasca fraze care incep cu “noi”/”eu” in exercitii cand se refera la businessul si produsele lor).

2. Mesajul inainte de canale

Intr-o lume digitalizata care abunda in canale de comunicare, exista tendinta sa alegem mai intai canalele pe care vrem sa comunicam, fie ele Facebook, Google sau TV. Inainte de a alege canalul, este important insa sa clarificam ce vrem sa comunicam, si cui, continuand practic logica inceputa la punctul 1. Abia dupa aceea putem sa analizam ce canale se potrivesc, in functie de mesaj, public si buget.

3. Ce sadesti aia culegi

De foarte multe ori companiile comunica foarte multe mesaje in acelasi timp, si apoi sunt surprinse ca ele nu au ajuns la clienti sau ca acestia nu auzit de ele. Faptul ca mesajele sunt transmise, nu inseamna ca ele si ajung, pentru ca atentia consumatorilor este limitata. Cu cat mai multe mesaje, cu atat mai mare confuzia. Un mesaj simplu si clar este de preferat.

4. Termenul lung e format din multe termene scurte (varianta esalonata a celei dinainte)

O discutie pe care o aud mai mereu este ca pe termen scurt vrem sa vindem, iar pe termen lung vrem sa ne pozitionam pe piata intr-un anume fel. Ca urmare pe termen scurt facem tot felul de promotii si activari menite sa scoata repede banii din buzunarul clientilor, dar speram ca pe termen lung sa ajungem sa fim perceputi intr-un fel special si diferit de ceilalti. Vestea rea este ca termenul lung se formeaza din multe termene scurte, si fix ce dam sau comunicam pe termen scurt se va construi si ca perceptie pe termen lung.

5. Plan, plan, plan (in engleza sau romana, dupa preferinta)

Suna ca un slogan artificial, dar nu e. Si chiar daca agilitatea si flexibilitatea au devenit cuvinte preferate in businessul modern, o bruma de planificare (daca nu chiar mai multa) ajuta. Chiar daca pe drum mai revizuim, ajustam, corectam. Un plan ajuta la alinierea echipei, la focus si la concentrarea resurselor si ia din incertitudinea necunoscutului. Elimina de exemplu mareata intrebare: noi ce mai postam azi pe Facebook?

6. Brandul nu tine de marketing

Da, stiu, nu e nici o surpriza, am mai zis asta. Pentru ca brandul e despre relatie si perceptie, si asta se bazeaza pe ecosistemul intregului business, nu doar pe functia de marketing ca functie comunicatoare, de regula. Dar si pe vanzari, logistica, operational, customer service si in general pe toti cei care participa intr-un fel sau altul la realizarea experientei dintre brand (incorporand aici produs, serviciu, etc) si consumator. Chiar daca platforma de brand e realizata si structurata de functia de marketing, mentinerea si construirea brandului tine de intreaga companie. 

7. Omul orchestra chiar nu exista

Toata lumea il cauta si chiar daca ar exista, oricum nu si l-ar permite nimeni. Marketingul in ziua de azi a devenit atat de complex, are parte de analiza, segmentare, comunicare, productie, creatie, etc. Un om nu poate fi in acelasi timp si organizat si creativ, si sintetic si analitic. Asa ca e bine sa evaluam nevoia specifica a fiecarei functii de marketing si sa gasim omul sau oamenii potriviti, intern sau extern.

8. Marketingul este investitie, nu cheltuiala.

Stiu ca risc sa enervez multi directori financiari, in caz ca citeste vreunul (dar asta e una din pasiunile oamenilor de marketing, sa se certe cu financiarul, nu?), dar eu cred puternic ca performanata vine si din acest mindset de a privi cheltuiala de marketing ca pe o investitie in viitor, in crestere, in dezvoltarea brandului si a businessului. Asa cum investim in cladiri, tehnologie si utilaje de productie, menite sa duca businessul la nivelul urmator, asa ar trebui sa investim si in marketing (si daca se poate si in oamenii de marketing!) daca vrem ca businessul sa intre pe un fagas de crestere sustinuta.

9. Nu renunta.

O vorba veche din industrie spune ca daca brand managerul e plictisit, nu inseamna ca si consumatorul e plictisit. Oamenilor le plac surprizele, dar intr-o forma “recognoscibila”, care le da siguranta si incredere. Cu alte cuvinte, fiti fresh si inovativi dar nu schimbati personalitatea brandului in fiecare zi, si nu va opriti daca vedeti ca rezultatele nu apar imediat. Perseverenta este probabil cea mai mare calitate a oamenilor de marketing, si nu degeaba Seth Godin a zis proclamat odata “Be patiently impatient”.

10. Nu amana follow-up-ul si evaluarea

Majoritatea oamenilor de marketing sunt atat de ocupati cu implementarea si executia, incat nu mai apuca sa faca follow up pe rezultate. Ceea ce inseamna ca data viitoare sansele sa faca aceleasi greseli si sa nu progreseze sunt foarte mari. Adevarata perfomanta vine din masurare si evaluare continua, si folosirea concluziilor cu agilitate si in timp real, daca se poate. Pentru ca viteza conteaza. Dar tine si de legarea obiectivelor de comunicare de cele de marketing, si a celor de marketing de cele de business. Ca sa putem demonstra cum contribuie activitatea de marketing, oricare ar fi ea, la bunul mers al afacerii. Si rezolvam si problema de la punctul 8.

Pentru mai multe dezbateri si exercitii pe teme de marketing, va astept la cursul intensiv Marketing Essentials (sesiunea urmatoare: vineri, 6 octombrie): http://brandessence.ro/cursuri/marketing-essentials/.

Related Post