Intr-o vreme in care viteza de reactie si agilitatea au devenit cuvintele de ordine si planurile pe 5 ani au devenit desuete, intr-o vreme in care trendurile macro si atitudinile fata de lume si consum au inceput sa se schimbe cu aceeasi viteza ca a trendurilor de fashion, cuvantul strategie (pe 3 ani?..) a devenit brusc invechit, fortat, si a ramas parca undeva in urma acestei lumi care se invarte ca un carusel. Sa vorbesti de strategie nu e la fel de cool pe cat e sa vorbesti de “disruption”, “inovatie” si “5 idei simple sa iti explodezi engagement-ul pe social media”.

Si totusi, o strategie, indiferent ca e pe 5 sau pe 2 ani, e menita sa arate directia, drumul de urmat pana la capatul tunelului, nu totdeauna bine luminat pe traseu. In momentele de incertitudine sau confuzie, refererirea la o astfel de directie concentreaza resursele si oamenii, crescand sansele ca toate sa se indrepte catre acelasi punct si sa nu se risipeasca aiurea.

Sunt sigura ca sunt multi vizionari care au strategia “in capul lor” si indiferent de forma ei, scrisa, vorbita, transmisa din generatie in generatie sau de la unul la altul, ea poate fi foarte clara atata vreme cat toti o inteleg la fel. Dar exista si situatii cand parerile pot fi impartite, si directia pare ca nu e una, ci zece, si nici punctul de finish nu e foarte clar, e mai la stanga sau mai la dreapta.

Strategia de marketing se mai cheama si “de piata”, adica directia in care mergi “sa iti cresti piata”, tocmai de aceea ea se suprapune mult peste strategia de business. Gandindu-ma care sunt acele elemente cheie fara de care o astfel de directie isi pierde din claritate si din efect, punctez aici 7 dintre ele:

  1. ai un obiectiv de crestere bine stabilit
  2. cunosti trendurile macroeconomice care iti influenteaza prezenta in piata si decizia clientilor tai (de ex. existenta smart phone-urilor si evaluarea inainte de cumparare de pe aceste device-uri)
  3. iti cunosti competitorii si stii care sunt punctele lor forte si slabe in comparatie cu tine, privite prin ochii potentialilor tai clienti (nu cei existenti! – despre asta in alt articol)
  4. stii care sunt parerile si perceptiile clientilor fata de produsele tale si care este nivelul lor de satisfactie in experienta cu ele, inclusiv rata de re-cumparare sau recomandare catre alti potentiali clienti
  5. esti constient de imaginea pe care ai dori sa o aiba piata despre produsele tale, care este aceasta imagine in realitate si ai un plan pentru micsorarea acestei diferente (in caz ca ea exista)
  6. din portofoliul de produse/servicii pe care le vinzi stii care sunt cele mai profitabile si care sunt cele care iti aduc un capital de imagine
  7. stii care sunt canalele prin care potentialii tai clienti pot intra in contact sau afla de produsele tale si ai un plan de cum sa ajungi la ei prin aceste canale

Daca toate astea primesc bifa verde, poti spune ca ai o strategie de marketing coerenta cu sanse mari sa te duca la obiectivul propus. Daca vreunul din ele iti ridica totusi semne de intrebare, e cazul sa faci ceva in privinta asta si sa nu te lasi luat prin surprindere de piata sau competitori. O directie bazata pe presupuneri e cea mai sigura cale spre esec.

Related Post