Intrebarea eterna, la care s-au scris carti de raspunsuri. Eu nu voi scrie o carte (inca!), dar as vrea sa va spun o scurta poveste si sa va las pe voi sa dati propriul raspuns.

Acum vreo cateva saptamani o persoana cu o foarte mare experienta in resurse umane mi-a zis intr-un mod suficient de respectuos ca sa ma puna pe ganduri ca experienta mea in marketing este oarecum limitata, fiind concentrata mai ales pe partea de comunicare si mai putin pe produs, un punct in minus pt mine adica, punct pe care cei cu experienta in FMCG il au, de exemplu. Pentru ca ei lucreaza pe mai multe branduri si pentru fiecare dintre ele se ocupa de multe taskuri, de la pricing si chiar forecasting pana la promovare. Si de atunci ma tot gandesc ca ceva e foarte gresit in toata ipoteza asta cand judecam marketingul, desi argumentele par valide la prima vedere. Pentru ca de fapt marketingul ar trebui sa inceapa si sa se termine cu consumatorul, ca de-aia se numeste ‘marketing’, de la ‘market’ adica ‘piata’. Iar produsul si pretul, deloc lipsite de importanta de altfel, ar trebui sa fie doar niste unelte pe acest drum catre consumator, supuse ajustarii si corectarii continue. Marketingul cu adevarat bun este cel care pune consumatorul inaintea produsului si nu invers (si voi mai scrie cu siguranta despre abordarea ‘outside-in’ versus ‘inside-out’). Nu sunt de fel o adepta a businessului de dragul cauzei mai inalte decat o putem cuprinde si cred in profit sustenabil care sa dureze si sa alimenteze o afacere. Dar orice business cu scop comercial ar trebui sa aiba la egalitate cu obiectivul financiar pe cel de a raspunde unei nevoi sau dorinte (constienta sau nu, asta e alta poveste, pentru alt capitol) a cuiva, pentru ca doar asa primul va capata sens si anduranta pe termen lung. Iar la intrebarea cum crestem cu 10% la anul primul raspuns ar trebui sa fie o alta intrebare: ce facem IN PLUS cu 10% (uneori si mai putin e suficient) pentru consumatorii nostri la anul? Ceva intr-adevar in plus, real si cu sens, care sa aduca valoare si care sa il faca pe consumator sa isi doreasca produsul ala cu 10% mai mult, si eventual sa il si cumpere.

Related Post