Despre mine

 

mihaela_muresan_capIn clasa a 2-a mi-am descoperit pasiunea pentru matematica si timp de multi ani, cam toata scoala generala, am avut cu matematica o relatie foarte stransa, aproape de dependenta. Cele cateva alte veleitati erau umbrite de patima concursurilor de matematica pe care le castigam unul dupa altul. Undeva prin liceu, o data cu furtunile trecerii spre maturitate, au inceput sa apara primele esecuri legate de matematica, dar, o data cu ele, constientizarea unei alte pasiuni, aceea de a scrie. La sfarsitul liceului profesoara de romana ma ruga sa dau la Litere sa nu imi pierd “condeiul”, dar eu eram hotarata sa dau la ASE, pentru ca mi se parea de viitor. Ceea ce am si facut. Am intrat la Finante Banci, vedeta ASE-ului pe atunci (la marketing nu prea se inghesuia lumea) dar deja prin anul 3 cam incepusem sa imi pun intrebari de ce nu am si eu aceeasi pasiune pentru circuitul finantelor prin economie ca cei din jurul meu.

Inceput de drumlg2

Raspunsul l-am aflat cativa ani mai tarziu, cand, dupa cateva joburi obscure, in vara lui 2000 si in urma unui interviu in care am iesit trantind usa din biroul coreeanului, am fost angajata la LG Electronics pe un post de marketing – singura din 200 de candidati. Nu stiam nimic despre ce inseamna marketing sau comunicare pe atunci, dar cumva am reusit ca in cateva luni sa dau drumul la prima mea campanie TV pe posturile nationale. Si cam pe atunci cred ca am stiut ca asta  vreau sa fac si mai departe. Am urmat apoi cursurile Facultatii de Comunicare si Relatii publice, nou infiintata pe atunci in SNSPA, si spre deosebire de ASE, acolo chiar mi-au placut cursurile.

Prin media si retail

Dupa LG Electronics, o femeie care a vazut ceva in mine si a crezut ca pot mai mult la cei 25 de ani ai mei, m-a angajat pe primul job de vanzari directe din Radio Contact. La sfarsitul anului depasisem targetul de vanzari cu 40%. Femeia se numea Corina Salanti si nu mai e printre noi. Fara ea, foarte probabil eu n-as fi cine sunt azi. Dupa 1 an si jumatate de radio, am trecut pe reviste, si am obtinut primul meu job de marketing manager, la Publimedia. Ma ocupam de toate revistele grupului Pro de pe atunci, inclusiv de Playboy.

mgDupa o vara in care am organizat nenumarate petreceri si o intreaga caravana Playboy pe litoral (fara buget alocat, doar sponsorizari, si cu multe, foarte multe elemente neprevazute), aceeasi Corina, care intre timp plecase din Radio Contact la Altex, mi-a dat un telefon si m-a intrebat daca nu vreau sa lucrez din nou cu ea, sa o ajut sa lanseze un brand nou. Era vorba de Media Galaxy, si am zis DA pe loc. Lansarea noului brand s-a lasat cu o suita de deschideri de magazine, nu doar MG, dar si multe Altex de dimensiuni mai mari, astfel ca in 2 ani deschisesem nu mai putin de 20 de magazine in toata tara. Faptul ca stapaneam o oarecare reteta a “lansarilor”, experienta cumulata pe retail si in media, dar probabil si ceva din personalitatea si energia mea, i-au facut pe cei de la IKEA sa ma angajeze in noiembrie 2005. Aveam 29 de ani si eram al doilea cel mai tanar marketing manager din toata lumea IKEA.

IKEA

Calatoria mea in IKEA a tinut peste 10 ani, timp in care am invatat mult, am format echipe, m-am transformat intr-un profesionist mai bun. Am avut sansa sa am parte de nenumarate traininguri si de mentori si traineri cu experienta internationala. Am avut sansa sa fac parte din echipa care a schimbat fata “home furnishing”-ului in Romania. Am vazut cum arata piata inainte de IKEA, si am facut parte din aceastra transformare. Inca imi amintesc “frica” romanilor de mobila alba si goana dupa “cires” din 2006-2007. Am vazut cum o deschidere de magazin poate fi si civilizata, fara sa fie deloc nevoie de interventia ambulantei sau politiei, si cred ca ala a fost momentul cand am constientizat ca felul in care ii tratezi pe oameni impune felul in care iti vor raspunde. Da-le respect si civilizatie, si iti vor raspunde la fel. Am vazut cum cade printul si se naste digitalul, si am vazut si cum oamenii de marketing incep sa se “clusterizeze”.

opening-2In 2014 am deschis IKEA si in Croatia, o piata apropiata de noi si aparent asemanatoare, dar in fapt cu foarte multe diferente. Cam in acelasi timp, in Romania, impreuna cu o echipa de oameni pasionati si entuziasti, lansam prima platforma locala IKEA de ecommerce. Era departe de ce ne-am fi dorit sa fie – un MVP (minimum viable product) autentic de fapt – dar stiam ca e nevoie sa facem asta, credeam  in proiectul nostru si in nevoia pietei si cred si acum ca asta a fost unul din ingredientele succesului pe care l-a avut. Timp de un an am asistat “from inside” la o crestere organica pura a ecommerce-ului IKEA, cu un buget de marketing alocat aproape inexistent, generata practic de puterea brandului. Da, acea putere invizibila a unui  brand care devine un simbol a ceva ce oamenii isi doresc sau cu care vor sa se asocieze.

Ce urmeaza?

Dupa toate aceste experiente in diverse formule care m-au format si m-au imbogatit, in iunie 2016 am decis sa plec din IKEA si sa continui sa fac ceea ce imi place si la ce cred ca ma pricep mai bine, pe cont propriu, aici, in Romania. Din punctul meu de vedere nu exista marketing fara branding, iar brandingul este despre fond, inainte de a fi despre forma, sau despre esenta, inainte de aparenta. Astfel a aparut Brand Essence, sub umbrela caruia am inceput sa ofer mai intai servicii de strategie de marketing, branding, pozitionare sau strategie de comunicare pentru firme care isi doresc sa creasca si sa abordeze marketingul strategic. Ulterior, discutand cu oamenii mi-am dat seama ca este mare nevoie de cunostinte specializate in piata, asa ca am inceput sa ofer traininguri de marketing si branding, deschise sau customizate. Intre timp mi-am completat serviciile si cu sesiuni de mentorat pentru oameni sau echipe de marketing care au nevoie sa evolueze si sa isi imbunateasca performanta, dar si cu un serviciu specializat de workshop design, mai putin cunoscut in Romania, prin care pot ajuta o echipa cu facilitarea unui proces care sa conduca la luarea unei decizii sau trasarea unei directii de business.

Profilul oficial poate fi vazut pe Linkedin:

View Mihaela Muresan's profile on LinkedIn