In ultima perioada, odata cu intrarea intregii planete in era digitala, aud in jurul meu oameni care incep sa isi constientizeze nevoia de a avea o pagina de web de calitate, care sa le reprezinte afacerea. Ideea e buna, si e bine ca lucrurile astea se intampla, pentru ca imi amintesc la fel de bine cum acum vreo 7-10 ani, ideea de a avea un website functional, pus la punct si actualizat, era optionala chiar si pentru firmele mari, iar oamenii de web&digital abia incepusera sa ridice capul putin mai indraznet in echipele de marketing.

Cu toate astea, de la ideea de a avea un site bun si pana la a-l face cu adevarat e cale lunga. Si nu ma refer acum doar la nevoia de a briefa o agentie specializata si a pune la dispozitie cateva informatii despre businessul tau pe care ai vrea sa le cunoasca potentialii tai clienti. Ma refer la intreaga gandire din spate, la strategia de comunicare holistica, pe care foarte multi o vad ca fiind complet inutila si nenecesara, care le pierde timpul si banii, dat fiind ca in antreprenoriat sau intr-un business cu ritm alert, facutul devine uneori mai important decat ganditul. Nu ca facutul nu ar fi important, dimpotriva, dar fara o bruma de gandire si de plan in spate s-ar putea ca rezultatul sa fie aleatoriu – pe principiul romanesc ‘Unde dai si unde crapa’.

Dar sa ne intoarcem la site. De ce ai nevoie ca sa faci un site decent? In primul rand e bine sa ai un oarecare plan de business, sau ca sa fiu mai clara, un plan de crestere. De unde iti vin banii? Care este piata tinta in momentul de fata? Intentionezi sa cresti stimuland mai mult piata existenta sau te gandesti sa ataci si segmente noi (citeste mai mult despre pachetul You and your market – Defineste-ti rolul)? Pentru ca o zona noua poate sa insemne si un segment de clienti noi, cu un profil poate diferit de cel al celor existenti, presupunand ca pe acestia i-ai identificat. Este foarte important sa iti cunosti piata si clientii, pentru a sti ce si cum sa le comunici, ce sa le spui. Care parte din ceea ce faci este cu adevarat importanta pentru ei si le aduce valoare? Care sunt beneficiile pe care ei le primesc daca iti cumpara produsele sau serviciile? Toate acestea se transforma in mesaje care pot fi comunicate prin diferite canale catre publicurile respective (citeste mai mult despre pachetul Clear voice – O strategie de comunicare coerenta si eficienta pentru o strategie de comunicare solida). Iar site-ul e un posibil canal, dar mai pot fi si altele, in functie de piata, produs, clienti.

Mai mult, tot ceea ce faci si comunici ar trebui sa emane o personalitate distincta, cea a brandului pe care il vinzi, si care sa fie cat se poate de recognoscibila si memorabilia. Sa iasa in evidenta intr-o piata in care probabil mai ai si concurenti care vand produse similare. Un brand puternic se construieste in timp prin gasirea unei conexiuni (de regula emotionala) cu clientii sai, si prin consistenta si definirea clara a valorilor (trasaturile de caracter), dar si a valorii pe care o aduce clientilor (vezi pachetul Define your core despre cum se defineste un brand puternic).

Intorcandu-ne la site-ul din poveste, el este important si da, e bine sa rugam pe cineva sa il faca, dar nu inainte de a defini ce vrem sa facem cu acest site, ce vrem sa obtinem de la el, in contextul unei piete in care functionam si din care cel mai probabil vrem sa furam niste cota de piata. Site-ul este expresia unei strategii de comunicare si comerciale, care si ea ar trebui sa fie ancorata in directia de dezvoltare a businessului, pentru coerenta, consistenta si concentrarea resurselor. Altfel, rezultatul poate fi oricare, iar profitul nu creste pe coincidente.

Related Post