Skip to main content
DESPRE AUTOR: Mihaela Mureșan are 24 de ani experiență ”pe front” în marketing, dintre care 10 ca director de marketing al IKEA, în România și Europa de Sud-Est. Anterior a lucrat în LG Electronics și a lansat Media Galaxy. De 8 ani a lansat Brand Essence, o agenție de consultanță, strategie și implementare. A format și a condus echipe în companii românești și internaționale, a lucrat cu clienți mari dar și cu firme mici și start-up-uri, B2C sau B2B. A testat și a pus în practică metode, a creat și a lansat branduri în România și pe alte piețe, a lansat magazine online și proiecte noi. E trainer de 18 ani, timp în care a format sute de oameni de marketing și comunicare sau a mentorat oameni de marketing și antreprenori. A coordonat peste 60 de proiecte de strategie și peste 500 de campanii și proiecte. Citeste aici povestea carierei și evoluției ei și vezi aici cursurile Academiei Brand Essence.

În marketing sunt astăzi o mulțime de taskuri și responsabilități care trebuie prioritizate.

Să ne imaginăm următorul scenariu: omul de la grafică are într-o zi de predat o listă lungă de taskuri urgente: un vizual pentru colega de la social media, un banner pentru echipa de vânzări, broșura amânată de câteva săptămâni. timpul este scurt și apare întrebarea: cine decide care e ordinea priorităților?

Pare cunoscut? E un scenariu obișnuit pentru multe echipe de marketing, în special când fiecare coleg sau departament are propriile nevoi. Fiecare crede că taskul său e cel mai important, dar fără o structură de prioritizare, echipa poate aluneca ușor în haos.

Să ne gândim la un caz și mai concret, cum ar fi lansarea unei campanii pentru Black Friday. O astfel de campanie trebuie să fie impecabil organizată și lansată la o dată fixă. Până la momentul lansării, sunt necesare multe materiale: filmări, vizualuri din video, editări video, bannere, texte pentru social media și newslettere, texte pentru video și multe altele. La toate acestea se adaugă echipa de ppc, care cere ajustări pentru a încadra materialele în campania de promovare online.

Cine organizează această „gospodărie” de taskuri? Cine se ocupă de prioritizare și urmărește progresul fiecărui element? Cine se asigură că feedback-ul este adunat la timp și că toate materialele sunt finalizate fără întârzieri? Și ce faci când reviziile se lungesc mai mult decât e cazul și apar solicitări neașteptate? E clar că termenele-limită devin rapid o provocare.

Există două scenarii în astfel de situații:

  1. Nu există un răspuns clar: Dacă nimeni nu poate răspunde la întrebarea „cine decide prioritățile?”, marketingul probabil funcționează într-un haos organizatoric. Fără un proces clar de prioritizare, fiecare task poate fi perceput ca fiind urgent, iar echipa nu reușește să livreze eficient. 
  1. Există o persoană care își asumă rolul de coordonator și decide, alege care dintre taskuri au prioritate, îndrumându-i pe ceilalți. Fie că este antreprenorul, fie un membru al echipei, această persoană devine „manager de marketing”, chiar dacă nu poartă oficial acest titlu. Coordonatorul decide care taskuri sunt prioritare, gestionează fluxul de lucru și dă feedback echipei.

Echipele care nu au o abordare structurată riscă să lanseze campanii incomplete sau de care nu sunt pe deplin încântate. Aceste campanii sunt, în general, rezultatul compromisurilor forțate de lipsa de timp și de organizare. Atunci când fiecare task devine urgent, prioritizarea devine imposibilă, iar calitatea suferă.

Provocările cresc exponențial atunci când afacerea se dezvoltă. În faza de „scale-up”, volumele de taskuri cresc considerabil, la fel și echipa. Odată cu această creștere, crește și complexitatea proceselor de marketing. Dacă la început un singur om putea jongla cu toate sarcinile, acum e nevoie de o abordare mult mai structurată.

Un om poate ține minte și gestiona eficient între 5 și 7 taskuri, fără să piardă din vedere detaliile importante. Pentru volume mai mari e nevoie de sisteme și procese, pentru că altfel se ajunge la amestecarea taskurilor, pierderea unora pe drum, ducând la confuzie și erori.

Creșterea unui business vine cu provocări pe toate ariile operaționale, care trebuie organizate, structurate, și chiar ierarhizate, inclusiv pe zona de marketing.

Când auziți discuții de genul: ”nu am știut că e la mine”, ”nu am știut că trebuie să fac și asta”, ”nu mi-am dat seama că e așa urgent”, înseamnă că lucrurile deja încep să scape de sub control, și trebuie lucrat la redresarea lor.

Pot continua cu o mulțime de astfel de exemple cu care se confruntă companiile, mai akes în fază de scale-up. Și pentru că nu e ușor să organizezi marketingul, întrucât presupune sp cunoști și specifciul taskurilor, și management de oameni și taskuri, și abilități de leadership și comunicare, și toate astea se învață prin practică, am creat programul de mentorat MARKETING UPGRADE, de formare coordonatori și manageri de marketing, care să știe și să facă strategie, și să explice oamenilor, și să eficientizeze munca, pentru a ajunge la performanță. Program recomandat antreprenorilor care fac ei coordonarea de marketing, pentru că nu își permit sau nu găsesc un senior, dar și specialiștilor și managerilor de marketing care vor să se perfecționeze. Programul cuprinde 16 sesiuni săptămânale în care vom lucra împreună, pas cu pas, din octombrie 2024 până în februarie 2025, cu teme practice și verificate de la o săptămână la alta, aplicate pe cazurile participanților. Detalii și înscrieri aici.

 

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.