Am avut de curand o discutie foarte interesanta cu un tanar pasionat de marketing si antreprenoriat, caruia incercam sa ii explic (nu stiu cat am reusit insa ) cu ce ma ocup. Gen consultanta, strategie, mentorat, cursuri de marketing de toate felurile…din astea. Si la un moment dat el ma intreaba: cursuri corporate sau pentru antreprenori?…
M-am blocat o secunda. Ca o fosta corporatista devenita antreprenoare ce sunt, nu am vazut niciodata granita dintre cele doua atat de evidenta.
I-am raspuns ca intr-un fel ce fac eu e sa “traduc” si sa simplific stiinta mare, asa zisa “corporate”, de business, pentru antreprenori si cei mai putini initiati.
Dar discutia m-a pus pe ganduri, mai precis aceasta perceptie a rupturii dintre lumea corporate si antreprenoriat. In care antreprenorii vad corporatiile ca greoaie, pline de structuri inutile si ineficiente, blocand uneori progresul si inovatia. Iar corporatistii ii vad pe antreprenori ca haotici, dezorganizati, incapabili de delegare si planificare, irosind resurse alandala si evaluand doar ocazional si incomplet performanta.
Dar daca am vedea si partile bune din cele 2 lumi si am incerca sa invatam unii de la altii? Antreprenorii sunt buni la viteza, curajul de a lua decizii riscante, adaptabilitate, in timp ce corporatiile sunt bune la organizare, sistematizarea proceselor, transfer de know how si expertiza (stiu, stiu, vorbesc ca o corporatista, dar termenii astia sunt chiar pe bune si inseamna mult).
Ce vreau sa zic este ca eu nu cred ca mindsetul asta de schisma intre cele 2 lumi este cel care ne va duce departe. Pana la urma toti ne dorim progres si evolutie, nu? Si vine un moment cand orice companie mica devine mai mare si daca nu-si pune ordine si structuri esueaza, asa cum vine un moment cand orice companie foarte mare devine prea greoaie sau prea complicata si are nevoie sa se reinventeze. Fie ca se sparge in entitati mai mici, fie ca permite formarea unor nuclee independente cu viteza si dinamica proprie, fie ca intervine si mai schimba niste piese pe la motor sau directie (sunt multe forme si nu insist pe ele acum).
Pana la urma este vorba tot de business si performanta, doar metodele sunt diferite.