”Vreau să fac o platformă online”.
Unul dintre scandalurile/investigațiile din zilele astea din mediul de business online, dincolo de alte implicații și gânduri de care poate o să scriu separat, mi-a adus aminte de o serie de interacțiuni pe care le-am avut în ultimii ani cu mulți antreprenori existenți sau wannabe, care voiau să-și facă și ei… o platformă.
Platforme online în care să se întâlnească cererea cu oferta de pe o anumită piață. Platforme care:
- să adune toți antrenorii de fitness pe de o parte, cu cei care vor să facă fitness pe partea cealaltă.
- toate restaurantele și cafenelele din București pe de o parte și căutătorii de locuri de ieșit pe cealaltă.
- toate spa-urile și toți căutătorii de spa-uri.
- toți psihologii și terapeuții certificați (sau nu!) pe de o parte și căutătorii de terapie pe partea cealaltă.
Și lista poate continua, mai ziceți voi, că sigur ați auzit și voi de vreo idee din asta.
N-am înțeles niciodată de ce aceste idei li se par atât de sexy unor antreprenori. Să fie poate că făceau ceva „unic” și „mare”, în care rezolvau o super problemă cu o soluție fără de care oamenii nu mai puteau să trăiască, sau mai repede atractivitatea pentru niște venituri din niște volume aparent semnificative, cu care ar fi dat lovitura?
Cred că am întâlnit zeci de idei din astea, dintre care unii m-au rugat să-i ajut pe branding. De cele mai multe ori, mai ales atunci când entuziasmul era mai mare decât experiența de business, am fost rezervată și am refuzat.
Pentru că, de cele mai multe ori, indiferent de cât de bună și salvatoare e ideea, astfel de platforme sunt niște modele de business extrem de dificile, granulare chiar, de tip marketplace – pentru că asta e modelul.
Să explic pe scurt.
Care este, de fapt, valoarea oferită (clienților) de o astfel de platformă?
- confortul / accesibilitatea (convenience)
- diversitate de opțiuni
Cam asta e chintesența oricărui marketplace, nu?
Pe cât de simplu, pe atât de dificil de făcut în realitate. Pentru că ceea ce nu înțeleg cei mai puțin experimentați în business este că, de fapt, aici avem două businessuri într-unul, ambele complicate și care trebuie aliniate:
- Businessul furnizorilor / comercianților, fie că sunt antrenori de fitness, medici sau producători de orice – care trebuie atrași pe platformă, convinși că merită, motivați cu un sistem de monetizare clar.
- Businessul cumpărătorilor – celor interesați de serviciile sau bunurile respective și care și ei trebuie atrași, convinși, în primul rând cu cele două beneficii de mai sus: confort și diversitate. Apoi, bineînțeles, calitate, prețuri atrăgătoare etc.
Ca urmare, dezvoltarea unui astfel de business presupune dezvoltarea simultană a ambelor „emisfere”, ceea ce nu e neapărat ușor, mai ales că, atenție!, ele depind una de cealaltă! Fără destui comercianți, nu vin clienți, și fără destui clienți, nu vin comercianți.
Adică trebuie lucrat din greu pe marketing și vânzări pe ambele direcții simultan. O sincopă la un moment dat într-o direcție poate bloca ecosistemul. Indisponibilitatea a jumătate dintre furnizori poate declanșa renunțarea în masă a clienților. Și invers.
Și nu în ultimul rând, ca să punem punctul pe i și cireașa de pe tort, trebuie super bine lucrată, ați ghicit, platforma! Care ea e un business și un proiect în sine, și de cele mai multe ori costă mult mai mult decât estimările inițiale ale unor neexperimentați.
Complexitatea acestui tool vine din faptul că leagă tot – produse, afaceri, oameni, sisteme, CRM și tot felul – și toate astea trebuie să funcționeze lin și impecabil, pentru ca acel confort oferit să se întâmple cu adevărat.
De regulă, o astfel de platformă depășește cu mult complexitatea unui magazin online simplu, tocmai pentru că în spate există complexitatea comercianților. Cu care trebuie negociate înțelegeri, semnate contracte, verificate și menținute relațiile. Și când partea asta cu înțelegeri / contracte individuale se duce și pe partea de clienți, avem ceea ce se numește model de business granular. Adică un fel de „mațele încurcate”, care necesită o super experiență de business și competență pentru a fi pus la punct. Dar nu numai! Mai trebuie și resurse. De oameni, timp și bani, uneori chiar o investiție inițială considerabilă care să susțină punerea la punct a tuturor rotițelor până începe să meargă șandramaua și să producă profit. În lipsa unei viteze și competențe suficiente, resursele tind să se risipească rapid, iar punctul de break-even să se îndepărteze (de ex. pierzi deja timp și bani căutând și convingând comercianți și investind în platformă, dar tu încă nu ai vândut nimic).
Iar toate astea doar dacă – și acum țineți-vă bine! – presupunerea inițială a ideii de business, și anume că există o astfel de nevoie în piață, e fondată. Dacă nu, va fi încă o platformă care a pornit ca o idee plină de entuziasm și s-a prăbușit la fel de glorios. Acum, sincer, chiar e nevoie de o platformă în care să găsim toți hairstyliștii la un loc? Interesează asta pe cineva cu adevărat? Răspunsul e simplu dacă știi cum își aleg femeile pe cine să le facă părul, dar nu la fel de simplu dacă ești over îndrăgostit de tehnologie și visezi platforme verzi pe pereți.
Bineînțeles, orice asemănare cu subiecte fierbinți și actuale sau cu personaje reale e pur întâmplătoare.
Iar dacă ați citit până aici – și vă mulțumesc – nu vă sfiiți să dați și un share să îi mai punem pe gânduri și pe alții care poate se gândesc să-și facă o platformă. Nu să n-o facă, dar măcar să-și pună toate întrebările corecte înainte.
Btw, voi știți pe cineva care a avut o astfel de idee? Și cum a mers? Hai și din cele pozitive, că sigur au fost și care au funcționat.
Ps. Pentru că am tot zis de modele de business, și pentru că sunt oameni și școli adevărate de business care se ocupă de știința asta, las ca referință în comentariu, pe aroganță, diploma mea de acum 6 ani de la Masterclassul Strategyzer de business modelling, cu vestitul Alex Osterwalder – sunt cei care au creat Business Model Canvas – structura folosită deja la scară largă (nu neapărat corect!) azi în business la nivel internațional. Workshopul respectiv a fost unul dintre cele mai tari exerciții educative la care am participat vreodată și vi-l recomand dacă aveți ocazia să-l faceți.
