Skip to main content
DESPRE AUTOR: Mihaela Mureșan are 24 de ani experiență ”pe front” în marketing, dintre care 10 ca director de marketing al IKEA, în România și Europa de Sud-Est. Anterior a lucrat în LG Electronics și a lansat Media Galaxy. De 8 ani a lansat Brand Essence, o agenție de consultanță, strategie și implementare. A format și a condus echipe în companii românești și internaționale, a lucrat cu clienți mari dar și cu firme mici și start-up-uri, B2C sau B2B. A testat și a pus în practică metode, a creat și a lansat branduri în România și pe alte piețe, a lansat magazine online și proiecte noi. E trainer de 18 ani, timp în care a format sute de oameni de marketing și comunicare sau a mentorat oameni de marketing și antreprenori. A coordonat peste 60 de proiecte de strategie și peste 500 de campanii și proiecte. Citeste aici povestea carierei și evoluției ei și vezi aici cursurile Academiei Brand Essence.

Poza de mai sus este cu un slide dintr-o prezentare dintr-un curs mai vechi de branding personal, pe care il faceam prin 2021 cred. Cand predau branding personal ajuta sa dau exemple de „branduri” cunoscute, sa le deconstruim si sa vedem, de exemplu, care sunt valorile si principiile pe care se bazeaza.

Iar Elon Musk a fost mult timp sursa de inspiratie pentru mine – si stiu sigur ca nu am fost singura, ati fost si altii care l-ati admirat – tocmai pentru acele valori care la momentul respectiv il defineau si l-au si propulsat. Pentru ca viziune, inovatie, cosmos, stiinta, curaj, nonconformism, interesul pentru mediu. Un cocktail total progresist daca ar fi sa-l incadram (si nu intru acum in discutia de surse de finantare etc).

Ce mai faceam prin cursurile respective, explicam cum Tesla, brandul lui comercial, ii mosteneste valorile, si de aici o parte din magnetism. Aveam chiar si o reclama super misto (cei care au venit la Masterclass si la cursurile de branding sigur si-o amintesc) in care era ilustrat super fain prin productie artistica nota de nonconformism atat de specifica.

Asa ca uitandu-ma eu la lista de valori de atunci ma intrebam cate dintre ele mai stau in picioare azi, in Musk cel nou si deraiat, si unde anume s-au prosus rupturile care au inceput sa surpe esafodajul atat de armonios si solid o data.

Nici nu e foarte greu sa ne dam seama. In profesia mea, cand luam valorile la declinat marunt marunt prin forme de manifestare si comportamente, se stie ca cele mai multe valori initial pozitive, atunci cand sunt exagerate sau trec de o anume limita, trec pe negativ.

E o linie subtire intre nonconformismul care tine de curaj si viziune si ala care devine rebeliune de dragul showului sau a puterii. Un obiectiv schimbat schimba modul in care se manifesta principiul respectiv. La fel si eficienta, atunci cand nu are scrupule, calca pe oameni si pe alte valori – gen respect, munca – isi pierde calitatea si se poate duce in distrugere, cu un efect marginal care nu mai poate fi oprit.

De viziune, inteligenta si inovatie nici nu stiu daca sa mai zicem…sentimentul meu este ca aburii puterii si de alt fel au asezat o ceata grea peste ele si au ramas doar o umbra inertica a ce erau mai demult. Cu o submorala mica aici ca valorile nu sunt date si forever, ci trebuie intretinute.

Pentru ca stiti unde se vad prima data valorile? In comportamente. De aia in branding personal vorbim mult de comportamente si actiuni care sa sustina valorile si perceptiile dorite INAINTE de a vorbi despre ce comunicam, postam etc.

Iar la Musk comportamentele din ultimele saptamani au fost atat de clare, si atat de disonante cu valorile initiale, ca Tesla a cazut in cap si e greu de zis daca isi mai poate reveni.

Morala1: Brandul personal al antreprenorului care deraiaza poate darama brandul comercial, pentru ca inainte de a alege produsul, oamenii au ales valorile in care credeau si ei, si care erau ale lui, ale omului, inainte sa fie ale produsului.

Iar in zilele actuale, e din ce in ce mai stransa legatura intre branduri comerciale si cele ale oamenilor care le-au creat.

Morala 2: tot ceea ce facem si ce nu facem, deliberat sau nu, poate sa construiasca sau sa darame un brand.

Si daca tot ati ajuns pana aici cu cititul, nu pot sa nu va amintesc de programul Construieste-ti brandul personal in 8 saptamani, in care inveti cum sa-ti consolidezi brandul personal si sa reziste in timp (cu exceptia cazurilor cand treci printr-o criza de putere sau de alt tip si te transformi in altcineva – pentru aia nu garantez).

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.