Mă ocup de branding personal mai rar, și doar atunci când privește latura profesională. Branding personal profesional, cum îi zic eu. Dacă la companii și produse e mai ușor de aplicat metodele și ”formulele” din branding, la oameni e mai dificil, pentru că e nevoie de un proces propriu de introspecție, de definire a scopurilor personale, și, deși poate părea redundant, a propriei personalități – sau mai precis o ”revizie”, o actualizare conștientă a acesteia.
Dar atunci când întâlnesc oameni care au ceva de oferit și de spus, procesul curge cursiv și fumos. Pentru mine oricum fiecare constructie de brand este fascinantă, pentru că nu știu de la început ce o să iasă și unde o sa ducă drumul. Uneori la început totul e in ceață și nebulos, abia disting ce “materiale” are clientul, dar pe măsură ce le luăm la rând si ne uităm cu atenție la fiecare în parte, din unghiuri noi și diferite, ne dăm seama ce lucruri faine ies la suprafață.
Ca atunci când, după ce batem în cuie valorile, încep să curgă fluid soluții și răspunsuri la întrebări care nu prea se lăsau răspunse, stăteau așa agățate între posibilități. Cum ar fi acele discuții fine despre să faci sau să nu faci un anume compromis, și unde tragi linia, discuție care primește răspuns automat de exemplu la intersecția unor valori, cum ar fi ‘integritate’ si ’empatie’. Dacă la prima vedere faptul că suntem și vrem să fim integri ne poate duce în niște soluții radicale, balansarea cu o valoare ”caldă”, cum ar fi empatia, va îmblânzi soluția și îi va da poate o formă mai echilibrată, care va fi mult mai în acord cu toată personalitatea ta și nu va declanșa disonanțe și nici conflicte interioare, ci dimpotrivă, îți va da o stare de echilibru și senin că ai făcut tot ce ținea de tine. Pentru că în branding e ca în viață, cel mai greu nu este să definești valorile și principiile după care te ghidezi, ci să le ții pe toate în echilibru și să te exprimi unitar și în acord cu ele – și cu tine, practic, atunci când vorbim de brand personal.
O altă provocare în brandingul personal este definirea mesajelor de brand personal, adică ideile mari care să guverneze orice formă de comunicare, care spre deosebire de orice brand de produs sau companie, se pot duce în foarte multe direcții. Și aici intervine decizia ”branduitului” de a alege care din zonele care îl reprezintă va avea prioritate, ce anume ar vrea să comunice mai mult, și bineînțeles, ce îl reprezintă cu adevărat. Pentru că tot ce spunem trebuie sa fie ancorat în cine suntem și ce facem, nu inventăm așa niște povești suspendate. Iar forma urmează fondul, și doar după ce definim esențele, putem hotărî ce variațiuni de formă putem avea.
Pentru că facem branding și când nu facem, prin tot ceea ce suntem, prin felul în care ne comportăm și ne exprimăm. De câte ori interacționăm cu alții și lăsăm impresii, creăm percepții. Iar brandul este suma percepțiilor din mintea audienței, este ce văd ei, nu neapărat ce ne dorim noi să vadă. Decât dacă facem branding deliberat, adică lucrăm structurat și conștient la modul în care lăsăm aceste percepții.
Si nu, brandingul personal nu e despre sfaturi despre cum să te imbraci la evenimente (adică poate fi, dar să îi lăsăm pe alții să se ocupe de asta), ci este, inainte de toate, despre cine esti, în ce crezi și ce puncte de vedere ai. Și bineințeles, de ce ar interesa pe cineva aceste lucruri.
Voi ce provocări aveți legate de branding, personal sau nu?
Iar dacă vrei să înveți cum se face branding profesionist te aștept la următoul Marketing Masterclass din 28-30 septembrie în București, unde vom lucra într-un grup restrâns toată strategia de marketing și branding, sau aruncă o privire prin cursurile online din Academia Brand Essence. Iar dacă vrei să lucrăm 1-la-1 pe orice proiect de branding care îți dă bataie de cap, scrie-mi un mesaj.
#brandingpersonal #strategiede brand #constructie de brand