Acum câteva săptămâni am avut o conversație ușor ciudată cu un domn care mă urmărește de ceva timp pe social media și apreciază conținutul pe care îl postez, din câte am înțeles. Avusesem câteva interacțiuni prin comentarii pe diverse subiecte, ceea ce probabil i-a dat impresia că am avea o „prietenie” ceva mai apropiată, și la un moment dat m-a întrebat pe mess dacă pot să îi dau niște sfaturi legate de un brand, rebranding, repoziționare ceva. Răspunsul meu destul de tranșant că nu ofer astfel de servicii pro-bono l-a dezamăgit, pe motiv că era vorba de un ONG, de ceva cauză (n-am stat să verific cât de nobilă), pentru care și el face voluntariat, sugerând că uite ce valori are el și eu nu am (tranzacțională și mercantilă de mine).
Așa cum e domnul din poveste mai sunt mulți oameni, altfel și cu alte situații. Am câteva mii de followers adunați pe toate canalele, ies la multe evenimente și întâlnesc sute de oameni. În discuții informale sunt poate uneori veselă și deschisă și asta poate da impresia de disponibilitate. Îmi scriu mulți oameni pe toate canalele să îmi ceară un sfat, o idee, o părere. Doar 10 minute. Sau când poți tu ieșim la o cafea. (Btw eu nu ies la cafea niciodată dimineața în timpul săptămânii pt că orele de dimineață sunt cele mai productive și nu le irosesc. Ies la cină, dacă vreți, sau la cafea doar pe motive romantice, eventual, în weekend ).
Dar.
Pentru cine nu face asta e greu de înțeles că eu vând idei și timp. Efectiv eu și copiii mei trăim majoritar din ceea ce eu știu și vând sub formă de consultanță, traininguri, mentorat. Pe baza unei experiențe acumulate de vreo 25 de ani. Se cheamă capitalizare pe know-how.
Ca să explic și mai bine, într-un astfel de model de business nu pot fi vândute toate orele standard – gen 40 de ore pe săptămână. Pentru că sunt și administrative, discuții de prospectare (și da, aici se încadrează niște discuții înaintea unei colaborări, atunci când sunt serioase), coordonarea unei mici echipe, și, ați ghicit, marketingul propriu – chiar dacă nu fac eu tot, toate postările alea zilnice necesită un efort. Și toate astea sunt costuri, care se scad din vânzările orelor vandabile. Care nu depășesc de regulă 4-5 pe zi, cu excepția cursurilor sau workshopurilor de o zi. Cum s-ar zice, e un business greu scalabil, și sunt foarte conștientă de asta – că doar predau și business modelling! Dar e alegerea mea să fac asta, pentru că e despre vocație și misiune, despre ce las în urmă.
Așa că în mintea mea setată pe eficiență, de câte ori stau de vorbă la telefon 30 min x 4 = 2 ore să dau niște sfaturi gratis, sunt extrem de conștientă că în timpul ăla:
- nu am stat cu copiii
- nu am făcut nimic pt mine sau cei dragi mie
- nu am studiat, dezvoltat sau construit nimic pt viitor.
Astea se numesc costuri de oportunitate.
Dar.
Chiar dacă știu să zic „nu”, cred că am și o datorie morală de a da înapoi și de a ajuta la ridicarea nivelului de educație în business – pentru că asta e misiunea mea, și cred puternic că un mediu de business mai evoluat va contribui la ridicarea bunăstării noastre, a tuturor.
Pentru aceste motive și pentru a facilita răspunsuri la cât mai multe întrebări, am tone de conținut gratuit, pe care oricine îl poate parcurge și poate să învețe de acolo:
- Webinarul live, bilunar, gratuit de vineri dimineața la 10.30, pe care l-am inițiat acum câteva luni fix pentru a răspunde oricăror întrebări – lasă-mi „webinar” în comentariu dacă vrei link de înscriere.
- Înregistrările webinariilor anterioare și multe alte „pastile” pe canalul de Youtube al Brand Essence.
- Ebook gratuit „Structura unui plan de marketing”.
- Vreo…peste 70, nici nu mai știu, articole de blog pe site, toate scrise ca lumea, cu subiect și predicat, din experiența mea, nu generic cu AI-ul. La un moment dat cu siguranță am scris un articol pe o temă care te interesează, doar tre’ să cauți prin blog .
- Newsletter trimis de 1-2 ori pe săptămână.
- Tot ce postez pe social media, că-s texte, sau video, reels, etc, majoritatea au componentă de educație. Mă găsiți și cu numele și cu Brand Essence pe Facebook, Instagram, Linkedin, cu BE pe Youtube (am zis mai sus) și cu cu miha_muresan pe Tiktok. Cu tot cu newslettere, sunt 10 canale care diseminează conținut gratuit.
Practic, toate astea de mai sus se încadrează la „voluntariatul” meu.
Evident, să navighezi prin toate poate cere niște efort și niște timp, și te înțeleg dacă ai vrea să îți dau eu răspunsul direct și rapid. Doar că atunci aș pune la bătaie din timpul meu. Și de ce ar fi timpul meu mai puțin valoros decât al tău?
Și mai sunt și cursurile video de pe site, care nu sunt gratis, dar sunt muuuuult mai accesibile decât consultanța cu mine – unii zic că ar fi prea ieftine pentru valoarea oferită. Dar le las așa pentru că atâta vreme cât se pot vinde fără prezența mea, lasă să învețe cât mai mulți oameni, că avem mare nevoie de educație în țara asta.
Așa că vă rog să mă scuzați dacă uneori nu apuc să răspund la mesaje. Sau nu mai răspund deloc. Dacă e ceva important și serios, mai scrieți o dată.
Și dacă tot vorbim de valori că e la modă acum, hai să vorbim și de disciplină, efort, focus și reziliență, de exemplu. Și despre cum ar fi ca în locul mindsetului de „cineva ar trebui să mă ajute că sunt mic și vulnerabil” să punem un altul: „ce pot face să mă ajut singur?” Știu că atac un pic din multele clișee legate de vulnerabilitate de azi, dar sper să se înțeleagă nuanțele. Diferența dintre „victimă” și „în control”, dintre „sunt la cheremul vieții, destinului, universului, sistemului” și „pot și eu singur să fac ceva, am putere și ar trebui să mă apuc”. Hai că o dau pe coaching și eu fac doar mentorat pe marketing .
Așa că să dăm marketingului atenția și efortul pe care le merită, zic!