Skip to main content
DESPRE AUTOR: Mihaela Mureșan are 24 de ani experiență ”pe front” în marketing, dintre care 10 ca director de marketing al IKEA, în România și Europa de Sud-Est. Anterior a lucrat în LG Electronics și a lansat Media Galaxy. De 8 ani a lansat Brand Essence, o agenție de consultanță, strategie și implementare. A format și a condus echipe în companii românești și internaționale, a lucrat cu clienți mari dar și cu firme mici și start-up-uri, B2C sau B2B. A testat și a pus în practică metode, a creat și a lansat branduri în România și pe alte piețe, a lansat magazine online și proiecte noi. E trainer de 18 ani, timp în care a format sute de oameni de marketing și comunicare sau a mentorat oameni de marketing și antreprenori. A coordonat peste 60 de proiecte de strategie și peste 500 de campanii și proiecte. Citeste aici povestea carierei și evoluției ei și vezi aici cursurile Academiei Brand Essence.

Sunt atâtea aspecte care îmi vin în minte în încercarea de a răspunde întrebării din titlu, încât voi începe prin explicarea a 3 situații generice, dar diferite, pe care le-am întâlnit și în care brandul personal pare să fi jucat un rol important:

  1. Mi s-a întâmplat să merg la diverse conferințe și evenimente de-a lungul timpului și să văd pe scenă diverși antreprenori sau reprezentanți ai unor companii mari ținând prezentări sau discursuri. Unele erau foarte bune, profesioniste și educative sau inspiraționale, dar alteori mi s-a întâmplat și să constat că omul de pe scenă era sub standardul de calitate perceput al brandului comercial sau al companiei pe care o reprezenta, sau alteori, făcea chiar impresie disonantă (adică era exact invers…). Genul acesta de impresii se formează de cele mai multe ori în fracțiuni de secundă, pe baza unor detalii pe care de multe ori nu știm să le explicăm, dar pe care mintea noastră le observă și le reține automat. Atunci apar genul de reacții ușor ”emoționale” când spunem despre o persoană, chiar dacă nu o cunoaștem prea bine că ”nu ne place” sau ”nu ne inspira încredere”. Și din păcate, ce se întâmplă atunci este că imaginea proiectată a persoanei respective se extrapolează și asupra companiei sau brandului pe care îl reprezintă. Pentru că, ca ființe umane, suntem programați să reacționăm și să interacționam cu alți oameni, iar impresia acestor relații va prevala totdeauna în fața relației cu produse, companii sau alte entități. Pe românește, impresia unui om o va ”bate” și o va influența pe cea a brandului sau a companiei.

  2. Dar am văzut și alte situații când oameni extrem de valoroși erau subapreciați din cauza unui stil mai puțin expansiv, mai retras (știut fiind că pe meleagurile noastre, prin simpla dimensiune extrovertă a culturii locale, tindem să vedem și să apreciem mai mult pe cei care se exprimă și sunt mai vizibili), și care nu o dată au fost întâmpinați cu reacții spontane de genul: ”A, nu știam că ești atât de bun la asta!” – și nu voi comenta acum genul de (re)sentimente pe care le poate simți ”receptorul”.

  3. Și cea mai extremă situație, dar s-ar putea ca printre cele mai frecvente, este cea în care un profesionist care nu e chiar profesionist, nu are nici cea mai bună experiență și nici dovezi solide din trecut care să ateste valoarea a ceea ce face, ajunge totuși foarte cunoscut și admirat, printr-o prezență continuă și relativ talentată a propriului brand personal. De multe ori aici intervine prezența ”scenică”, sau lipsa timidității de a vorbi oricând și oricum în fața camerei, și uneori chiar acea ”carismă” atractivă (și ea ușor supra-evaluată pe aici pe la noi), care toate împreună dau o siguranță aparentă, ce poate fi ușor confundată cu expertiza și experiența. Pentru că în general oamenilor le plac lucrurile frumoase, echilibrate și simetrice, care dau impresia de valoare și calitate, chiar dacă nu mereu o au, nu? 😊

Dacă te-ai regăsit și tu măcar în una din situațiile de mai sus, sau ai observat ceva asemănător, probabil că ești de acord cu mine că, indiferent că ne place sau nu (și nu, nici eu nu vorbesc ușor în fața camerei și nici nu m-am născut cu smart phone-ul în mână, și îmi e de o mie de ori mai ușor să scriu articolul ăsta decât să fac un video pentru Youtube 😊), brandul personal astăzi devine un diferențiator. Însă un brand personal superficial construit, care ține doar de aparență, nu va rezista mult și va fi și greu de întreținut. E ca în oricare proces de branding: fondul susține forma.

Iar în lumea de astăzi, în care informațiile de toate felurile, mai mult sau mai puțin adevărate, se succed cu viteză și creează impresii mai mult sau mai puțin fondate, și în care imaginea unei persoane poate susține sau poate dărâma imaginea unei companii, e mai important ca oricând să lucrăm la construcția de branduri personale autentice, deliberat și cu responsabilitate.

Dacă ar fi să sumarizez cele câteva beneficii ale unui brand personal construit cu atenție, acestea ar fi:

  • Reputație pozitivă – și nu, vechea sintagmă ”și reclama negativă e tot reclamă” nu se aplică, pentru că singurul lucru pe care îl poate genera o astfel de ”reclamă negativă” este buzz gol, notorietate cantitativă fără fond, care nu va atârna pozitiv în balanță în momentul unei alegeri între acel brand și unul similar, dar încărcat cu percepții pozitive, dimpotrivă.
  • Credibilitate – o trăsătură din ce în ce mai greu de obținut și susținut astăzi
  • Diferențiere prin claritate și distincție, în piețe de oameni și de branduri supra-aglomerate
  • Preferință și asocieri pozitive de sens (impresii favorabile), care pot susține brandul și persoana, inclusiv în situații mai puțin favorabile, gen crize.

De asemenea, un aspect important în brandingul personal este dat tocmai de această dimensiune ”personală”, de care foarte mulți uită, încercând să aplice rețete de tipul ”one size fits all”, care bineînțeles că nu funcționează. Însă farmecul brandingului personal tocmai aici este, în valoarea unică a fiecărei persoane. Cum ar arata lumea dacă am fi toți la fel? E ok să fim diferiți, e ok să fim mai timizi, e ok să nu ni se potrivească ce li se potrivește și altora, și e ok să avem propriile noastre forme de exprimare și propriile puncte de vedere. Iar construcția unui brand personal autentic și sustenabil de aici pornește, de la ce are fiecare unic și valoros, nu de la rețete și template-uri aplicate în diagonală.

Iar dacă ai și tu nevoie să iți dezvolți propriul brand unic și personal, s-ar putea să te intereseze cursul dedicat și interactiv Brandul personal dincolo de aparențe din 21 mai 2022, București.

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.