Skip to main content
DESPRE AUTOR: Mihaela Mureșan are 24 de ani experiență ”pe front” în marketing, dintre care 10 ca director de marketing al IKEA, în România și Europa de Sud-Est. Anterior a lucrat în LG Electronics și a lansat Media Galaxy. De 8 ani a lansat Brand Essence, o agenție de consultanță, strategie și implementare. A format și a condus echipe în companii românești și internaționale, a lucrat cu clienți mari dar și cu firme mici și start-up-uri, B2C sau B2B. A testat și a pus în practică metode, a creat și a lansat branduri în România și pe alte piețe, a lansat magazine online și proiecte noi. E trainer de 18 ani, timp în care a format sute de oameni de marketing și comunicare sau a mentorat oameni de marketing și antreprenori. A coordonat peste 60 de proiecte de strategie și peste 500 de campanii și proiecte. Citeste aici povestea carierei și evoluției ei și vezi aici cursurile Academiei Brand Essence.

Ca să nu vă țin prea mult în suspans, e doar un titlu de clickbait pentru a atrage atenția și pentru a conștientiza ceea ce trezește în noi citirea unor astfel de ”promisiuni”.

Ați întâlnit și voi genul ăsta de mesaj și v-ați dorit să fie adevărat, nu-i așa? Sau ceva asemănător. Dar știți pe cineva care chiar a reușit asta?

De mult îmi propun să ating acest subiect, mai ales că e plină piața de astfel de promisiuni ale unor rețete magice care vor face minuni și ne vor salva într-un timp foarte scurt. După care mergem toți în vacanță pe o insulă exotică și nu mai muncește nimeni (zâmbet malițios, că aici nu sunt emoticoane).

Cele mai multe mesaje de tipul acesta au o formulare de tipul durere + soluție, cu exagerări puternice pe ambele, cum ar fi: ”Vrei să îți rezolvi blocajul care te oprește de la o creștere accelerată?”am inventat, cu disclaimerul că dacă se potrivește cu ceva real, nu a fost cu intenție. Ce zice de fapt poetul aici? Păi în primul rând ne ia un pic de sus și ne induce ideea de vinovăție, de inferioritate, de neputință – că avem un blocaj, deci noi suntem de vină, nu? Dar poate nu avem un blocaj, poate avem mai multe, sau poate nu avem resurse, sau poate sunt factorii macro, vremea, ploaia, inflația și legislația. Pentru că de cele mai multe ori realitatea e mult mai complexă și sunt mult mai multe variabile de luat în calcul, dar cui îi plac lucrurile complicate? (ca o paranteză analiza aprofundată nu e o caracteristică foarte puternică la români – cei care citesc ce scriu acum se exclud, bineînțeles. Nouă ne place să facem, pe action, să ”simțim” că mișcăm lucrurile și că suntem pe drumul spre rezultate). Așa că automat creierul nostru bombardat și avers la lucruri complicate e atras de genul ăsta de mesaje simple și simpliste care par că dețin un adevăr greu și de necontestat, după care e gata pregătit să primească soluția, sau rețeta, care e și ea la fel de simplă și de magică și ne proiectează direct pe visul la care visăm – fiecare dupa caz: creștere accelerată, vânzări de 10 ori mai mari, găsirea fericirii și altele la fel. Adică după ce ne face să ne simțim vinovați, ne face să ne simțim speciali….se știe demult că fix asta este metoda folosită și în manipulare și în propagandă, pe mecanismul psihologic tip victimă/salvator. Iar folosirea exagerărilor și expresiilor bombastice de genul ”Stresul/chinul/așteptarea a luat sfârșit, am o mega soluție pentru tine” accentuează starea de anxietate (FOMO – fear of missing out = ”dar dacă are dreptate și eu ratez?”) și nevoia acută de a ieși din ea prin luarea unei decizii rapide, cum ar fi cumpărarea acelui produs sau serviciu ”salvator”.

Eu aș vrea să vă spun însă că din păcate, în cele mai multe cazuri, cu excepția unei conjuncturi foarte favorabile de piață, a unui produs foarte bun sau a unui buget nelimitat, în marketing nu există soluții magice sau miracole.

Și atunci mai bine mergem pe drumul mai lung dar mai sigur care ne va duce destinație, chiar dacă mai încet.

Iar aici un rol important îl are consecvența, de care eu zic de multe ori că e probabil cea mai neglijată trăsătură a unui om bun de marketing (și aici cuprind și antreprenorii care joacă ei înșiși rol de manageri de marketing și iau decizii).

Consecvența presupune răbdare. Răbdare să acționăm în baza unui plan și să-l ducem la capăt fără să ardem etapele, sau dacă îl schimbăm, măcar să știm de ce am schimbat și să avem un reper pentru viitor. Răbdare cu noi înșine și cu brandul. Uneori ni se pare că ne-am plictisit să facem același lucru, să transmitem aceleași mesaje (atentie, nu identice ca formă), dar de fapt e ok, de cele mai multe ori abia cînd noi ne-am săturat să repetăm publicul începe să învețe (am și un articol pe blog pe subiectul ăsta:E ok ca un brand manager să se plictisească). Greșeala pe care o fac mulți comunicatori este că nu au răbdare și se opresc prea devreme. Iar dacă ai ajuns unde ai vrut și ți se pare că poți să te oprești, continuă! Adu-ți aminte cât de mult ți-a luat, câte resurse ai investit și reține că ochii care nu se văd, se uită. Repede.

 Las aici și un scurt fragment dintr-o emisiune în care explic fix acest lucru:

Tocmai pentru că nu este foarte ușor să ții linia luând în considerare tot ce se schimbă în jur, toate sfaturile și ce zic sau fac alții, de multe ori oamenii de marketing sau antreprenorii ajung să se simtă debusolați (sau chiar singuri) când vine vorba de marketing. Și aici pot să ajut eu, fără promisiuni mărețe, dar cu multă experiență și soluții probabil mai puțin magice.

Luna aceasta fac 23 de ani de când fac marketing (în vara lui 2000 mă angajam în primul meu job de marketing, pe care nu mi-l doream pe atunci, la LG Electronics – toată povestea mea aici pentru cine e curios). Pe baza acestei experiențe am dezvoltat programe customizate de mentorat 1 la 1 pentru cei care au nevoie sau cursuri online, pentru cei care vor să învețe în ritmul propriu. Le găsiți pe toate pe www.brandessence.ro.

Iar pentru cei care nu își permit programe de mentorat sau consultanță sau preferă lucratul în grup, în sală, am creat Marketing Masterclass, un curs intensiv și interactiv de 3 zile, pentru toți cei care au nevoie să aprofundeze noțiunile de marketing, branding și comunicare și să își dezvolte gândirea strategică. Următoarea sesiune (și probabil ultima de anul acesta din București) va avea loc între 28 și 30 septembrie 2023. Vom lucra pe cazurile participanților și vom verifica dacă marketingul lor e pe direcția bună, trecând prin toate etapele unei strategii de marketing și brand. Până pe 4 septembrie mai e valabilă oferta de Early Bird, după care prețul va crește cu 30%. Dacă vi se potrivește sau știți pe cineva care ar avea nevoie, aici găsiți agenda pe zile. Toți cei care au venit la edițiile anterioare au zis că ar fi trebuit să vină de mai demult, că aveau nevoie de așa structură.

Închid calupul publicitar și vă las cu întrebarea: ce înseamnă consecvența (în marketing și nu numai) pentru voi?

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.