Skip to main content
DESPRE AUTOR: Mihaela Mureșan are 24 de ani experiență ”pe front” în marketing, dintre care 10 ca director de marketing al IKEA, în România și Europa de Sud-Est. Anterior a lucrat în LG Electronics și a lansat Media Galaxy. De 8 ani a lansat Brand Essence, o agenție de consultanță, strategie și implementare. A format și a condus echipe în companii românești și internaționale, a lucrat cu clienți mari dar și cu firme mici și start-up-uri, B2C sau B2B. A testat și a pus în practică metode, a creat și a lansat branduri în România și pe alte piețe, a lansat magazine online și proiecte noi. E trainer de 18 ani, timp în care a format sute de oameni de marketing și comunicare sau a mentorat oameni de marketing și antreprenori. A coordonat peste 60 de proiecte de strategie și peste 500 de campanii și proiecte. Citeste aici povestea carierei și evoluției ei și vezi aici cursurile Academiei Brand Essence.

”Am nevoie de un om bun de marketing” este de la distanță una dintre cele mai frecvente cereri pe care am auzit-o în ultimul timp. La fel cum, de partea cealaltă, am auzit mulți oameni de marketing spunând că li se cere prea mult, prea multe taskuri, 3 joburi într-unul.

Ce aș vrea însă să lămuresc aici este însă ce înseamnă acest ”bun”. Un om bun de marketing poate fi un om cu foarte multă experiență pe execuție, bun la scris, bun la vizualuri sau video, creativ sau dimpotrivă, bun analitic, care să citească lejer rapoarte din Anlytics și din platformele de ad-uri. Nu e însă deloc același lucru cu capacitatea de a coordona resurse și oameni, de a jongla cu diversitatea sub-specilaizărilor. Și acest coordonator poate fi un om bun de marketing, nu? Chiar dacă nu le face el pe toate. Iar mai sus putem avea directorul de marketing care ar trebui să poată să gândească și o strategie, să translateze obiectivele de business în activitatea de marketing și comunicare, să gândească în perspectivă și să evaluzeze atât activitatea, cât și oamenii.

Cu toate acestea, nici cel mai bun om de marketing – și îi luăm ca reper pe oricare dintre cei descriși mai sus, nu poate să facă singur anumite lucruri:

1.Nu poate să decidă singur de unde ar putea businessul să crească – din ce segment de piață, din clienți noi care să cumpere prima dată sau din clienți vechi care să cumpere mai mult, de exemplu. El poate aduce cifre și analize de piață, dar o astfel de decizie trebuie luată de întraga conducere și ar trebui să facă parte din strategia de business și de creștere

2. Nu poate ști, el singur, totul despre produsele sau serviciile pe care le vinde compania. Acesta este unul dintre cele mai frecvente blocaje în marketing, atunci când nu este asigurat fluxul de informații de la produs/servicii/vânzări către funcția de marketing, cea comunicatoare.

Am avut o dată un client pentru care, după ce i-am făcut toată strategia de brand și comunicare, am început să îi lucrăm și diverse ad-uri pentru promovare. Doar că ad-urile erau cu produse, produsele aveau descrieri și prețuri pe care noi nu le știam, și cineva de la vânzări trebuia să ne dea aceste informații și să le și verifice. După 2 săptămâni am încetat colaborarea pentru că omul de la vânzări era copleșit și simțea ”că lucrează la marketing”. Și ar fi fost la fel și dacă omul de marketing era în interior.

În lipsa proceselor, a organizării și fluidizării circulației acestor informații, și mai ales în lipsa conștientizării rolurilor și responsabilităților, lucrurile se blochează și marketingul nu performează. În schimb, e demonstrat științific și istoric că o bună comunicare între aceste funcții și update-uri continue despre ce merge și ce nu, ce mai e nou în business și ce se mai vinde, crește sinergiile și performanța. Tocmai de aceea un calendar bun de comunicare va începe cu prioritățile comerciale.

3. Nu va putea să facă singur tot. Și aici o să menționez doar câteva dintre cele mai întâlnite noncordanțe: de regulă un om creativ nu e și organizat, un om analitic nu e și creativ, un om atent la detalii nu are big picture, și invers, adică un om de strategie nu e bun la execuție. De asemenea, un om bun la scris nu e neapărat bun și la vizualuri, și unuia bun la vizualuri s-ar putea să nu îi placă să scrie. Iar unuia căruia îi place să pritocească rapoarte s-ar putea să nu îi placă să socializeze sau să întrețină relații. Și da, toate astea de mai sus, și multe altele, fac parte din marketing. Iar dacă găsiți într-un singur om 3-4 din caracteristicile de mai sus, să nu vă mire că s-ar putea să fie mai scump decât alții.

Dar despre partea asta de organizare promit să mai scriu, în curând. Iar dacă aveți și voi alte exemple de lucruri pe care un om de marketing nu poate să le facă, please share.

Pentru antreprenori si coordonatori de marketing, sau oricine care are nevoie sa faca ordine in activitatea de marketing, mai fac uneori cursul Cum să organizezi eficient activitatea de marketing, un curs de marketing management care îi va ajuta pe cei care au nevoie să crească performanța acestei activități.

One Comment

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.