Skip to main content
DESPRE AUTOR: Mihaela Mureșan are 24 de ani experiență ”pe front” în marketing, dintre care 10 ca director de marketing al IKEA, în România și Europa de Sud-Est. Anterior a lucrat în LG Electronics și a lansat Media Galaxy. De 8 ani a lansat Brand Essence, o agenție de consultanță, strategie și implementare. A format și a condus echipe în companii românești și internaționale, a lucrat cu clienți mari dar și cu firme mici și start-up-uri, B2C sau B2B. A testat și a pus în practică metode, a creat și a lansat branduri în România și pe alte piețe, a lansat magazine online și proiecte noi. E trainer de 18 ani, timp în care a format sute de oameni de marketing și comunicare sau a mentorat oameni de marketing și antreprenori. A coordonat peste 60 de proiecte de strategie și peste 500 de campanii și proiecte. Citeste aici povestea carierei și evoluției ei și vezi aici cursurile Academiei Brand Essence.

Mă uitam zilele trecute la o știre în care se vorbea despre fenomenul de burnout în rândul angajaților din cauza unor volume de muncă prea mari, discuție care s-a extins și asupra dezechilibrului din ”piața muncii”, și anume că firmele se plâng că nu găsesc oameni și oamenii se plâng că nu găsesc joburi bune. Deși pare că fenomenul afectează mai ales ariile cu forță de muncă necalificată sau mai puțin calificată, el afectează de fapt și alte zone, cu competențe mai ridicate. Și pentru că nu îmi place să mă dau cu părearea despre domenii pe care nu le cunosc destul, mă voi rezuma doar la zona marketingului, unde acest dezechilibru pare că se adâncește.

Mi-a confirmat acest lucru impactul pe care l-a avut un alt articol, despre ”Ce NU poate să facă un om bun de marketing”, în care explicam mai pe larg că un om de marketing, oricât de bun ar fi, nu poată să facă singur strategia de business și de vânzări, nu poate avea tot know-how-ul din firmă despre produse și servicii, și mai ales, nu poate să facă singur tot, în marketing fiind astăzi numeroase sub-specializări. Acest ultim punct a fost cel care a declanșat o furtună pe toate canalele noastre de social media (apropos, ne puteți găsi și pe FacebookInstagramYoutube și Tiktok), și foarte mulți oameni de marketing au început să povestească cum li se cer o sumedenie de lucuri, de la șefi sau de la clienți, chiar să țină locul unui întreg departament de marketing.

Fenomenul acesta de a cere prea mult și a avea așteptări prea mari de la marketing, mai ales când acesta este dramatic sub-dimensionat este mult mai prezent în antreprenoriat și în firme mai mici, și nu mă voi feri să o spun tare și răspicat. Companiile mari au ajuns deja la o dimensiune care presupune o structură în spate și acolo sunt alte provocări (legate de inovație și revitalizare), despre care poate voi vorbi cu altă ocazie.

Motivele pentru care dezechilibrul ăsta legat de marketing este atât de extins astăzi în antreprenoriat (apropos, știți vreun antreprenor care e mulțumit de marketingul pe care îl are/face? dacă da, faceți-mi cunoștință cu el să îl felicit și să facem un studiu de caz împreună) sunt 2 principale:

  1. Explozia canalelor digitale care pe de o parte care dau impresia că e foarte ușor să îți faci un business astăzi și să te promovezi – ce mare lucru, îți faci un site, niște pagini de social media, iei un student să facă niște content și gata, ceea ce ne duce la:
  2. Sub-dimensionarea dramatică a resurselor necesare, atât din punct de vedere buget, cât și timp și know how. Contentul și toată munca pentru acele canale digitale aparent ”facile” cer în realitate mult mai mult timp, poate chiar mai mulți oameni, bani, și guess what, și know how.

Asta face ca antreprenorii să plece la drum cu entuziasm, să investească în produs, servicii, oameni de vânzări poate, fabrici după caz, dar să neglijeze total marketingul și chiar să îl lase pe ultimul loc. Am văzut P&L-uri ale unor start-up-uri în care pe linia de marketing erau trecute niște cifre, cum să zic, să fie și ele acolo. După care barca e lansată la apă, într-un ocean roșu de obicei (termen care se referă la piețe foarte competitive, opusul oceanului albastru, o altă himeră de care sunt românii îndrăgostiți și de care promit să mai scriu la un moment dat). Și atunci încep problemele, pentru că vânzările întărzie să apară, așteptările nu se adeveresc, și cineva trebuie să fie de vină. Și nu de multe ori vina cade pe bietul om de la marketing care încearcă să le facă pe toate și care trebuie ”să vândă”.

La produse egale, cu diferențiatori egali, marketingul și calitatea lui devin diferențiatori suplimentari. Degeaba ai tu un produs extraordinar, dacă nu îți permiți să investești în promovarea lui să afle lumea de el. Nu e vina pieței, nici a competiției, ci a ta, că nu ai luat în calcul de la început că pe o piață aglomerată ai nevoie de mai mult marketing. În cursurile de strategie pe care le fac vorbim deseori despre astfel de situații, în care lipsa resurselor de marketing e un punct slab, care în contextul unei piețe dificile se poate transforma în vulnerabilitate și poate duce chiar la faliment. O știți pe aia cu 90% din start-up-uri dispar în primul an? Aș spune sigur că cel puțin jumătate dintre acestea pică pentru că și-au subdimensionat și neglijat efortul de marketing.

Unde vreau să ajung cu această argumentație este că în România, care este încă o piață ”adolescentină” din punct de vedere maturitate în business, acest dezechilibru va fi doar temporar. La un moment dat, în câțiva ani, apele se vor așeza. Lipsa marketingului de calitate va scoate companii din piață pe de o parte, iar pe cealaltă parte și unii oameni de marketing vor decide să facă altceva, sau să facă altfel, să ceară salarii mai mari sau să schimbe domeniul. Asta e magia pieței libere până la urmă și e fascinant să o urmărești cum evoluează. Vom avea și tehnologii noi, și instrumente de inteligență artificială (da, promit să scriu și despre asta, dar mai încolo, să mai treaca hype-ul și frenezia), care vor contribui și ele într-un fel la această selecție naturală.

Între timp însă, pentru a da marketingului ce-i al marketingului, și pentru a-l face instrument de diferențiere, nu doar un centru de cost enervant, avem nevoie să îl organizăm și să îl planificăm. Să știe stânga ce face dreapta, să nu se mai lucreze de azi pe mâine, să existe calendare și sisteme de evaluare, și mai ales aliniere cu strategia de business. Și bineînțeles, să alocăm resursele corect și în funcție de obiective, nu în funcție de ultimul influencer de pe Tiktok. Pentru că asta lipsește în marketingul de astăzi, mai ales cel antreprenorial: organizarea și planificarea.

Și ca să ofer și soluții (nu doar să comentez!), am hotărât să reiau vineri, 10 noiembrie cursul offline Cum să organizezi eficient activitatea de marketing, destinat cu prioritate antreprenorilor și managerilor de marketing, și tuturor celor cărora maketingul le dă mai multă bătaie de cap decât și-ar dori. În sală, în București, cu număr limitat de participanți pentru a face exerciții și dezbateri. Dacă vă grăbiți un pic, e posibil să prindeți și oferta de EARLY BIRD de 25% reducere.

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.