Skip to main content
DESPRE AUTOR: Mihaela Mureșan are 24 de ani experiență ”pe front” în marketing, dintre care 10 ca director de marketing al IKEA, în România și Europa de Sud-Est. Anterior a lucrat în LG Electronics și a lansat Media Galaxy. De 8 ani a lansat Brand Essence, o agenție de consultanță, strategie și implementare. A format și a condus echipe în companii românești și internaționale, a lucrat cu clienți mari dar și cu firme mici și start-up-uri, B2C sau B2B. A testat și a pus în practică metode, a creat și a lansat branduri în România și pe alte piețe, a lansat magazine online și proiecte noi. E trainer de 18 ani, timp în care a format sute de oameni de marketing și comunicare sau a mentorat oameni de marketing și antreprenori. A coordonat peste 60 de proiecte de strategie și peste 500 de campanii și proiecte. Citeste aici povestea carierei și evoluției ei și vezi aici cursurile Academiei Brand Essence.

În ultima perioadă, odată cu intrarea întregii planete în era digitală, aud în jurul meu oameni care încep să își conștientizeze nevoia de a avea o pagina web de calitate, care să le reprezinte afacerea. Ideea e bună, și e bine că lucrurile astea se întâmplă, pentru că îmi amintesc la fel de bine cum acum vreo 7-10 ani, ideea de a avea un website funcțional, pus la punct și actualizat, era opțională chiar și pentru firmele mari, iar oamenii de web&digital abia începuseră să ridice capul puțin mai îndrăzneț în echipele de marketing.

Cu toate astea, de la ideea de a avea un site bun și până la a-l face cu adevărat e cale lungă. Și nu mă refer acum doar la nevoia de a briefa o agenție specializată și a pune la dispoziție câteva informații despre businessul tău pe care ai vrea să le cunoască potențialii tăi clienți. Mă refer la întreaga gândire din spate, la strategia de comunicare holistică, pe care foarte mulți o văd ca fiind complet inutilă și necesară, care le pierde timpul și banii, dat fiind că în antreprenoriat sau într-un business cu ritm alert, făcutul devine uneori mai important decât gânditul. Nu că făcutul nu ar fi important, dimpotrivă, dar fără o brumă de gândire și de plan în spate s-ar putea ca rezultatul să fie aleatoriu – pe principiul românesc ‘Unde dai și unde crapă’.

Dar să ne întoarcem la site. De ce ai nevoie ca să faci un site decent? În primul rând, e bine să ai un oarecare plan de business, sau ca să fiu mai clară, un plan de creștere. De unde îți vin banii? Care este piața țintă, în momentul de față? Intenționezi să crești stimulând mai mult piața existentă sau te gândești să ataci și segmente noi (citește mai mult despre pachetul You and your market – Definește-ți rolul)? Pentru că o zonă nouă poate să însemne și un segment de clienți noi, cu un profil poate diferit de cel al celor existenți, presupunând că pe aceștia i-ai identificat. Este foarte important să îți cunoști piața și clienții, pentru a ști ce și cum să le comunici, ce să le spui. Care parte din ceea ce faci este cu adevărat importantă pentru ei și le aduce valoare? Care sunt beneficiile pe care ei le primesc dacă îți cumpără produsele sau serviciile? Toate acestea se transformă în mesaje care pot fi comunicate prin diferite canale către publicurile respective (citește mai mult despre pachetul Clear voice – O strategie de comunicare coerentă și eficientă pentru o strategie de comunicare solidă). Iar site-ul e un posibil canal, dar mai pot fi și altele, în funcție de piață, produs, clienți.

Mai mult, tot ceea ce faci și comunici ar trebui să emane o personalitate distinctă, cea a brandului pe care îl vinzi, și care să fie cât se poate de recognoscibilă și memorabilă. Să iasă în evidență într-o piață în care probabil mai ai și concurenți care vând produse similare. Un brand puternic se construiește în timp, prin găsirea unei conexiuni (de regulă emoțională) cu clienții săi, și prin consistența și definirea clară a valorilor (trăsăturile de caracter), dar și a valorii pe care o aduce clienților (vezi pachetul Define your core despre cum se definește un brand puternic).

Întorcându-ne la site-ul din poveste, el este important și da, e bine sa rugăm pe cineva să îl facă, dar nu înainte de a defini ce vrem să facem cu acest site, ce vrem să obținem de la el, în contextul unei piețe în care funcționăm și din care cel mai probabil vrem să furăm niște cotă de piață. Site-ul este expresia unei strategii de comunicare și comerciale, care și ea ar trebui să fie ancorată în direcția de dezvoltare a businessului, pentru coerență, consistență și concentrarea resurselor. Altfel, rezultatul poate fi oricare, iar profitul nu crește pe coincidențe.

Iar dacă vrei să înveți cum se face un brief ca la carte care să îți structureze ce vrei să pui pe site, vezi cursul video online Brieful de comunicare din Academia Brand Essence. Îl cumperi o dată și ai acces oricând la el!

Dacă vrei să organizezi mai bine activitatea de marketing și să urmărești performanța, te-ar putea interesa Planul de marketing în 8 pași sau Bugetul și alocarea resurselor la marketing.

Și mai stai 30 de secunde cu noi și abonează-te la newsletter, să afli primul/prima ce mai scriem și ce cursuri mai lansăm. Promitem să nu te plictisim.

Urmărește canalul de Youtube Brand Essence.

Planul de marketing în 8 pași

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.