De obicei, la început de an, ne facem planuri. De viață, de business, personale. E perioada rezoluțiilor. Care sunt de fapt tot niște obiective. Sunt lucruri care dorim să (ni) se întâmple în anul ce se așteaptă scris ca o filă albă în fața noastră. Și asta ne dă energie, ne place să visăm, ne imaginăm cum o să fie. Cum ziceam, ne facem planuri. Ah, dar stop, ce am zis?…PLANURI. E dovedit științific și psihologic că energia pozitivă trage după ea comportamente active, adică ACȚIUNE. Și mai ales după un 2020 în care am fost obligați să ne abținem mai mult decât ne-am fi dorit.
Așa că ăsta e momentul în care pornim cu entuziasm la drum și ne propunem să facem lucrurile altfel. Și felul în care fructificăm această energie a începutului de an va amprenta felul în care se va scrie fila albă.
Despre criză se spun multe lucruri, dar poate cel mai important, de care nu suntem mereu conștienți când suntem în mijlocul ei, este că deși tendința noastră umană este să stăm și să așteptăm ce se va întâmpla, să ne conservăm într-un fel, adevărații câștigători ai crizei sunt cei care nu așteaptă, care turează motoarele și caută moduri noi de a ieși la liman, chiar dacă apele sunt încă tulburi. În business asta se numește reinventare și adaptare, și are de-a face cu schimbarea sau adaptarea modelului de business. Dar înainte de orice, are de-a face cu voința de a merge mai departe și de a găsi soluții noi. Că problemele sunt oricum noi.
Acum câteva luni am făcut un studiu în care am întrebat aproximativ 100 de oameni de marketing, manageri și antreprenori cum (se) lucrează (la) ei la marketing. Răspunsurile au fost multiple, dar câteva idei m-au pus pe gânduri:
- 27% nu au nici un plan de marketing
- 12% îl fac cu o săptămână înainte.
- Doar 37% au un plan pentru o perioadă mai lungă de 6 luni.
- 50% nu au un nici un buget de marketing sau îl stabilesc după nevoie.
Cineva ar putea spune: dar chiar ne mai trebuie un plan astăzi când contextul se schimbă așa de repede? Ei bine, da. O vorbă veche în marketing și business spune că e bine să ai un plan ca să știi de la ce te abați. Nu de alta, dar dacă e furtună și nu ai nici o hartă, s-ar putea să te rătăcești de tot.
Și atunci nu mai e chiar așa surpinzător că 74% (adică 3 sferturi!) dintre cei care au răspuns chestionarului nostru, deși mulți nu avuseseră nici un plan și nici buget înainte, au declarat că exact criza a fost cea care i-a făcut să reconsidere activitatea de marketing, inclusiv alocarea unui buget, pentru a ajuta businessul să crească. Sau să își revină. Pentru că probabil mulți au realizat că lipsa unei activități consecvente și coerente de marketing costă mai mult atunci când piețele se dau peste cap și clienții își schimbă obiceiurile de pe o zi pe alta.
Aș spune că ăsta e paradoxul crizei: deși totul se schimbă rapid în jur, avem nevoie mai mult ca oricând de o ancoră, de un sistem de referință de care să ne ținem. Adică de un plan. Și știți care e partea bună? Că și clienții au nevoie de certitudini și de branduri coerente în care să aibă încredere, așa că ține doar de noi să le oferim asta.
Dacă vrei să înveți mai mult despre criza prin care trecem și cum să ajustezi activitatea de marketing, vezi cursul online Cum să adaptezi marketingul în criză. Îl cumperi o dată și ai acces oricând la el.
Dacă ți-a plăcut sau ți s-a părut folositor, citește mai multe pe blog.
Dacă vrei să primești ultimele articole și informații noi, înscrie-te la newsletterul nostru aici.
Dacă vrei să înveți mai mult despre strategie și execuție în marketing și branding, înscrie-te la cursurile Brand Essence.
Urmărește canalul de Youtube Brand Essence.
Cum adaptezi marketingul în criză