DESPRE AUTOR: Mihaela Mureșan are 21 de ani experiență ”pe front” în marketing, dintre care 10 ca director de marketing al IKEA. A format și a condus echipe în companii românești și internaționale, a lucrat cu clienți mari dar și cu firme mici și start-up-uri, B2C sau B2B. A testat și a pus în practică metode, a creat și a lansat branduri în România și pe alte piețe, a lansat magazine online, a oferit peste 550 de ore de training, a mentorat oameni de marketing și antreprenori în peste 170 de ore, a coordonat peste 40 de proiecte de strategie și peste 400 de activități și campanii. Citeste aici povestea carierei și evoluției ei și vezi aici cursurile Academiei Brand Essence.

Probabil ca ai fost și tu prins/ă măcar o dată în discuții de genul: ”Ce face de fapt marketingul să ajute vânzările?”, discuții care se întâmplau fie intre echipele de marketing si vânzări, fie între marketing și conducerea companiei….oricum ar fi fost, te asigur că asta e probabil cea mai ”atemporală” discuție cu care se confruntă marketingul cu care și eu m-am întâlnit de nenumărate ori în cei peste 20 de ani de când fac asta.

Se schimbă canalele, dar subiectul rămâne. Și asta pentru că într-adevăr sa calculezi ROI (return-of-investment) în marketing nu e ușor. Probabil știi vorba aia veche (dar încă valabilă!): ”jumătate din bugetul de marketing se pierde, problema e că nu știm care jumătate”. Aveam mai demult un mentor cu experiență căruia i-am cerut sfatul confruntându-mă cu același subiect, și care mi-a zis, mai în glumă mai în serios: ”cel care va găsi formula ROI-ului în marketing va câștiga premiul Nobel”.

Astăzi, cu ajutorul canalelor și instrumentelor digitale, putem urmări mult mai mult din călătoria clientului și calcula mai precis ”rata de randament” (ca să folosim o expresie în română). Dar sunt încă arii care nu pot fi evaluate așa simplu și liniar matematic și pentru care avem nevoie să aprofundăm domeniul marketingului strategic.
Aici intervin obiectivele de marketing, care definesc ”destinațiile interimare” pe care trebuie să le atingem până la vânzări. Care uneori sunt ascunse dupa niște piedici, cum ar fi percepțiile negative ale oamenilor despre un brand, și pe care ar trebui să le schimbăm, sau dupa niște bariere, cum ar fi lipsa puterii de cumpărare, sau poate chiar după niște munți, pe care e greu să îi clintim din loc – ei ar fi de exemplu obiceiurile înrădăcinate la nivelul unei piețe pe care nu le putem schimba ușor, și e bine să ținem cont de ele.

De ce avem nevoie de obiective de marketing? Pentru a ști cum ajungem la vânzări, pe de o parte, și pentru a ancora activitatea de promovare și comunicare pe cealaltă parte. Pentru că (nu?), într-un fel comunicăm când avem obiectivul de marketing de a schimba o percepție negativă, și în alt fel, când, să zicem, suntem cu un business la început, și avem nevoie să ne cunoască lumea, adică să ne creștem notorietatea.

Definirea obiectivelor de marketing reprezintă una dintre cele mai importante etape ale unei strategii de marketing. Nu întâmplător le-am dedicat un modul special pe Academia Brand Essence. Un curs pe care orice marketer care se respectă ar trebui să îl parcurgă. Ai nevoie doar de o oră din timpul tău și echivalentul unui coș de cumpărături la supermarket, și poți reveni la curs oricând ai nevoie. Iar după acest curs, vei fi pregătit/ă să duci la alt nivel discuțiile despre performanța marketingului.

Vezi detalii despre cursul Obiectivele de marketing.

Obiectivele si funnel-ul de marketing

Sau învață cum se face Planul de marketing în 8 pași, intr-un curs video complet și concentrat, cu toate capitolele aplicate pe un caz concret, la sfârșitul căruia vei avea și tu propriul plan de marketing care să îți eficientizeze activitatea și să te ghideze.

Planul de marketing în 8 pași