DESPRE AUTOR: Mihaela Mureșan are 21 de ani experiență ”pe front” în marketing, dintre care 10 ca director de marketing al IKEA. A format și a condus echipe în companii românești și internaționale, a lucrat cu clienți mari dar și cu firme mici și start-up-uri, B2C sau B2B. A testat și a pus în practică metode, a creat și a lansat branduri în România și pe alte piețe, a lansat magazine online, a oferit peste 550 de ore de training, a mentorat oameni de marketing și antreprenori în peste 170 de ore, a coordonat peste 40 de proiecte de strategie și peste 400 de activități și campanii. Citeste aici povestea carierei și evoluției ei și vezi aici cursurile Academiei Brand Essence.

Ți s-a întâmplat vreodată să faci o analiză de piață și a contextului și să ajungi să te ”îneci” în prea multe informații? Date despre competiție, despre clienți, cifre de vânzări, trenduri macro…și după aceea? Ce faci cu ele, cum alegi, cum prioritizezi ce e important, și mai ales cum și ce decizi?

Unul dintre motivele pentru care nu suport brainstormingurile este că, din punctul meu de vedere, gândirea de business nu ar trebui să fie aleatoare și întâmplatoare. Poți să faci brainstorming pentru o idee creativă, dar nu pentru strategie. Nu de alta, dar dacă semeni vânt, s-ar putea să culegi furtună (de la ”storm”, te-ai prins).

Așa că atunci când stai cu toate informațiile alea multe din analiză în față și nu știi cum să le cerni, nu e cazul nici să dai cu banul și nici să faci brainstorming cu echipa la cafea (sau pe Zoom, Teams, etc.), pentru că există o metodă, pe cât de clasică și (aparent) ușoară, pe atât de extraordinar de utilă. Analiza SWOT, pe care eu o consider cel mai bun instrument de sinteză și de făcut ordine in informațiile din analiză. Care daca e aplicată cum trebuie, îți va spune și ce piese din puzzle mai lipsesc și după ce să mai sapi.

Din experiența mea însă, sunt 2 mari probleme legate de analiza SWOT:

  • oamenii nu au chef să o facă și o fac doar ca să bifeze un punct într-un plan, fără să o folosească cu adevarat
  • o fac greșit de cele mai multe ori, chiar și când o fac serios.

Pentru că modul în care completăm cele 4 cadrane drăguțe e definitoriu pentru calitatea concluziilor pe care le tragem. De ”gold in, gold out” v-am mai spus, nu? (la fel de valabil și cu antonimul).  Dar dacă învățăm să o facem corect, analiza SWOT e ca o busolă care ne arată deja pe jumătate pe unde să o luăm. Pentru ca vom identifica nu doar punctele tari și slabe, oportunitățile și amenințările reale, dar și avantajele noastre competitive, pe care să le ”creștem” în continuare, ca și vulnerabilitățile la care trebuie să lucrăm.

O analiză SWOT bine făcută e fotografia cu cele mai importante răspunsuri, care îți va da claritate și siguranța deciziilor. Extrage esența din vrafurile anterioare de informații și încape pe o singură pagină.

Iar mie mi-a încăput intr-un modul de o oră, în care afli toate secretele și mecanismele acestei metode, astfel că la final vei putea să o aplici nu doar pentru businessul pentru care lucrezi, dar și pentru orice altă afacere. Vei căpăta dexteritate să ”vezi” prin informații, să triezi ce contează și sa tragi concluzii rapid.

Există chiar riscul ca dupa câteva exersări, să începi să o aplici și în situații din viața ta obișnuită și să te trezesti că vorbești cu prietenii, de exemplu, că dacă mai demult era un avantaj să fii extrovert și să iubești adunările mari de oameni și cursurile la sală, astăzi, pentru că oportunitățile și amenințările au făcut schimb de locuri, a devenit poate un avantaj să fii introvert și să îți placă să stai în casă, sau să filmezi cursuri online, ceea ce ar duce la concluzia că….nu, asta sunt eu de fapt care văd lumea în pătrățele (de SWOT si de zoom, alternativ), pentru tine e suficient să te ajute să iei deciziile care contează în marketing și business. Mai ales în vremurile astea în care oportunitățile și amenințările chiar dansează în pași de tango.

Și dacă m-am luat cu vorba și n-am zis, este pasul 2,5 din strategia de marketing, cel după analiza situației actuale (de care am povestit ca fiind pasul 2 in articolul Cât contează destinația?, după Care este primul pas al unei strategii?) dar tot parte din analiză, cum ar fi. Și de aici se văd deja conturându-se obiectivele.

Ambele module fac parte din cursul online Analiza pietei si a situatiei actuale.

Analiza pieței și a situației actuale

Cumperi cursul o dată și revii la el de oricâte ori ai nevoie. Sau se schimbă contextul. Sau planul de marketing.

Despre care poți învăța cum se face in cursul Planul de marketing în 8 pași, un curs video complet și concentrat, cu toate capitolele aplicate pe un caz concret, la sfârșitul căruia vei avea și tu propriul plan de marketing care să îți eficientizeze activitatea și să te ghideze.

Planul de marketing în 8 pași

One Comment

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.