DESPRE AUTOR: Mihaela Mureșan are 21 de ani experiență ”pe front” în marketing, dintre care 10 ca director de marketing al IKEA. A format și a condus echipe în companii românești și internaționale, a lucrat cu clienți mari dar și cu firme mici și start-up-uri, B2C sau B2B. A testat și a pus în practică metode, a creat și a lansat branduri în România și pe alte piețe, a lansat magazine online, a oferit peste 550 de ore de training, a mentorat oameni de marketing și antreprenori în peste 170 de ore, a coordonat peste 40 de proiecte de strategie și peste 400 de activități și campanii. Citeste aici povestea carierei și evoluției ei și vezi aici cursurile Academiei Brand Essence.

Sigur ai auzit și tu prin discuții de business cât e de important să ai clară destinația, unde vrei să ajungi, mai pe scurt obiectivele, fie ele de marketing, de business sau de alt fel.

Nu voi nega importanța destinației, despre care vom vorbi cu altă ocazie, dar aș vrea să punctez și un alt element, extrem de important, fără de care destinația nu înseamna nimic: PUNCTUL DE START.

Sau mai precis unde suntem astăzi, cât de bine suntem, sau nu. Avem ce ne trebuie pentru călătorie? Știm peste ce obstacole dăm pe drum și suntem pregătiți pentru ele sau e un haos total in bagajul nostru? Că dacă nu știm unde suntem, teoretic putem să o luăm pe oriunde ca să ajungem la destinație, nu? Ei bine, nu.

Această analiză a ”situației actuale” este probabil cea mai neglijată fază a unei strategii, deși ar trebui să fie cu adevărat pasul 1, sau de fapt pasul 2, daca ținem cont că pasul 1 este cel în care ne apucăm să scriem strategia, cum vorbeam data trecută. E neglijată pentru că majoritatea oamenilor adoră acțiunea și nu se dau în vânt dupa analize și adunare de informații și activități din astea aparent plictisitoare.

Așa am crezut și eu mulți ani, că e mult mai fain să fac lucruri și ”să văd rezultate” decât să tot fac analize pe care nu le citește nimeni….asta până am ajuns să învăț cum se face o analiză de piață cum trebuie (și nu numai, că termenul ăsta nu e prea corect, aflați în curs de ce) și am înțeles ce comoară valoroasă reprezintă pentru o strategie. Pentru că o analiză bine făcută îți arată deja pe jumătate pe unde să o iei – știi tu, direcția aia ca să ajungi unde vrei să ajungi.

Cea mai mare greșeală pe care am văzut-o într-un proiect de strategie mai demult a fost când în uma unei analize a reieșit că prețul este un punct forte și un element diferențiator. Analiza concurenței și a percepțiilor clienților se făcuseră însă superficial și la o privire mai atentă ne-am dat seama nu doar că prețurile respective erau mult peste media pieței, dar în plus, clienții apreciau produsele pentru calitate, nu pentru preț…deci acesta era un punct tare fals care ar fi putut să ne ducă pe o pistă total greșită.

Așa ca Analiza situaței actuale este primul element cu adevărat important al oricărei strategii. Cuprinde analiza contextului și a mediului macro, a competiției dar și a clienților și a comportamentelor specifice din industria respectivă, și nu în ultimul rând, analiza propriei companii, pentru a identifica punctele tari și cele slabe – nu de alta, dar chiar trebuie să știm ce ași avem în mânecă atunci când pornim la drumul spre destinație. Pardon, în bagaj. Că entuziasmul și energia nu sunt mereu suficiente la drum lung. Mai ales în perioada asta când tot contextul e fragil și schimbător, e bine să fii sigur pe ce te poți baza.

Ca urmare, i-am dedicat acestei analize un modul special în seria cursurilor de marketing strategic din Academia Brand Essence. Este chiar prima stație din magistrala de marketing strategic.

Analiza pieței și a situației actuale

Cumperi cursul o dată și poți reveni la el de oricîte ori analiza de piață îți dă dureri de cap.

Sau învață cum se face Planul de marketing în 8 pași, intr-un curs video complet și concentrat, cu toate capitolele aplicate pe un caz concret, la sfârșitul căruia vei avea și tu propriul plan de marketing care să îți eficientizeze activitatea și să te ghideze.

Pachetul 2 în 1 PLANNING KIT: Planul + Bugetul de marketing

2 Comments

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.