Aseară am avut prima sesiune de mentorat din noul program MARKETING UPGRADE 3.0. Ca de obicei în prima sesiune ne cunoaștem, participanții povestesc despre domeniile lor de activitate, despre provocările pe care le au, setăm direcția si așteptările.
Ce mi se pare fantastic la fiecare astfel de început de drum, este cu cât de multe experiențe, și skilluri, și provocări complexe vine fiecare.
Pe măsură ce le ascultam pe fete (sunt numai fete de data asta, csf ncsf) povestindu-și carierele și drumul, mă fascina iar complexitatea pe care o avem în marketing, de competențe, specializări, talente și nevoi.
E un întreg univers într-un singur domeniu.
Modulul propriu zis de ieri a cuprins 2 capitole mari, unul despre diferența dintre strategie – tactică – execuție, asupra căruia nu insist acum, că am făcut-o de nenumărate ori, și al doilea despre rolul coordonatorului de marketing și despre profilele oamenilor din acest domeniu.
Și despre asta aș vrea să povestesc puțin, mai ales că sunt încă sub imperiul încântării date de această primă sesiune și de mixul atât de frumos de talente și experiențe pe care le au fetele.
În urma întregii mele experiențe de 19+ ani de trainuit și format oameni de marketing, crescut și observat echipe, dar și urmărit în real life desfășurarea activităților de marketing, și de ce nu, în același timp observându-mă pe mine și modul în care m-am transformat, ce am putut să dezvolt ușor, și ce mi-a fost mult mai dificil, având super mult ajutor și susținere de la o mulțime de mentori și oameni extraordinari (mă simt în același timp norocoasă, onorată și privilegiată și promit să scriu într-o zi despre ei toți), am ajuns la câteva concluzii principale despre tipologiile oamenilor de marketing.
E foarte important să luați cu sare și piper ce urmează mai departe, pentru că e totuși o schematizare făcuta cu scopul de a sintetiza și de a crea hărți mentale, dar ca orice schemă, are minusuri, și mai ales excepții:
1. Majoritatea oamenilor de marketing au o predilecție: spre analiză sau spre creativitate. Fie le place și se descurcă mai bine cu cifre, rapoarte, analitice, grafice, date și informații ”tangibile”, fie le place mai mult pe creativitate, storytelling, copywriting, arte vizuale, fotografie sau video. Cei din categoria ”ambidextru”, așa cum ii mai numesc eu, sunt rari, și nu totdeauna conștienți de valoarea lor (uneori nici șefii lor).
2. Așa cum unii oameni sunt mai analitici sau mai creativi, dacă ar fi să mai suprapunem o axă, am observa că unii sunt mai înclinați spre făcut și spre atenția la detalii, iar alții spre coordonare și integrare(big picture, mai puține detalii). La prima vedere, aceasta ar fi formula pentru potențialul de a deveni manager, cu mențiunea că există manageri / coordonatori care se duc în ambele direcții: țin și big picture și sunt și atenți la detalii.
3. Și în caz că lucrurile nu erau deja complicate, aș mai adăuga că, prin excelență, marketingul este un domeniu al interconectării – de canale, discipline, roluri și mai ales…oameni. E un domeniu al relaționării, al interacțiunii, și nu am văzut niciodată performanța de marketing făcută fără oameni dispuși și cu talent pentru relaționare. Cu cât jobul e mai înalt și se ”despecializează”, cu atât e nevoie de mai multă relaționare. Nu vorbesc despre introvertiți si extroverți, că e mai complex de atât. Ci despre oameni dispuși să lucreze cu alți oameni, care se simt confortabili să colaboreze. Și aici cred că intră majoritatea oamenilor de marketing, cu excepția câtorva ultraspecializați, care se potrivesc bine în ceea ce fac, și pe care e bine să îi lăsăm acolo, daca nu își doresc altceva.
Acum, se vorbește mult despre dezvoltare și creștere, și cumva asta fac și eu prin cursurile si programele mele.
E important însă de precizat că atunci când un om are un anumit profil, va putea încerca sa se dezvolte în direcția opusă, dar asta îl va costa mai mult timp și energie decât pe unul care are înclinația respectivă. Nu înseamnă să n-o faca, ci să fie conștient de adevăratele lui skilluri și competențe forte. Tocmai de aceea, după o anume limită, eu militez pe complementarități de echipă, realizate prin mai mulți oameni cu tipologii diferite.
Morala e simplă: e foarte greu ca un singur om să acopere toate specializările, la fel cum e foarte greu ca un bun manager să fie și un bun specialist. Cu tot cu reciproca, și anume: nu toți specialiștii sunt făcuți să fie manageri, și nici nu trebuie.
Deși în multe companii se pune problema de promovat oameni pe diverse niveluri, și majoritatea oamenilor cred că evoluția în cariera ar trebui să fie continuă, adevarul mai puțin sexy este că nu e nimic continuu și nici liniar, și sunt oameni care își ating limitele în anumite specializări, și alții care vor sări etape și vor accede la poziții mai înalte mult mai repede ca alții.
Revenind la sesiunea de ieri, sunt fericita să am în noua echipă niște talente complexe, care vor naviga cu energie și pasiune prin capitolele care vin – de săptămâna viitoare intrăm în alea grele, de strategie. Dar mă opresc deocamdată, mai ales că restul discuțiilor pe care le-am avut rămân în grupul de Upgrade, nu sunt publice, ci exclusiviste (ar fi trebuit să faceți parte din program să vă povestesc tot).
Iar dacă ai citit până aici și ești om de marketing, bănuiesc ca te-ai încadrat deja în anumite zone, așa că răspunde-mi în comentarii: tu de care om de marketing ești?


