Într-una din discuțiile de mentorat pe care le-am avut zilele astea într-o comunitate, am primit următoarea întrebare: tu cum crezi că va arăta marketingul în viitor?
Nu cred că are nimeni nici globul de cristal și nici răspunsul complet legat de cum va arăta viitorul, și chiar dacă vedem niște trenduri și niște semnale, istoria ne-a arătat că poate să aducă și surprize și să schimbe tot în moduri pe care nu le-am fi prevăzut.
Cu toate acestea, îndrăznesc să conturez aici 3 direcții, nu cu scopul de a avea dreptate, ci mai repede cu scopul de a declanșa o discuție. Ce am mai învățat din experiența mea de 25 de ani de urmărit piața și trenduri, este că de cele mai multe ori fiecare trend are și un antitrend, ca semn al unui echilibru pe care oamenii îl caută (și să sperăm că îl și găsesc). Cum ar fi digitalizarea care a generat prin opoziție trendul de detox de social media / smart phones, sau consumerismul care a declanșat pe partea opusă trendul de a trăi cu bunuri materiale minime, de exemplu.
Revenind la marketing, iată cele 3 direcții pe care eu le văd conturându-se pentru viitor:
- Bineînțeles, avem AI-ficarea tuturor lucrurilor, care a cuprins deja cu frenezie de FOMO toate ariile, inclusiv cele din marketing. Totuși, pe baza unor discuții cu oameni mai deștepți ca mine și care stau pe tech o bucată mai mare din timpul lor, se pare că AI-ul este încă o ”bulă” mai repede contagioasă, nu neapărat eficace. Încă există costuri mari de testare și asimilare, inclusiv de timp. În marketing, se poate folosi pe 3 zone principale: research (cercetare), optimizare de procese și creație. Din observațiile mele, pe partea de research își face cel mai bine treaba, pe partea de optimizare procese încă nu știu pe nimeni care să fi ajuns prea departe cu AI-ul, iar pe partea de creație… well, aici discuția e mult mai lungă. Pentru că ce am observat până acum, este că în lipsa unui antrenament suficient (și care se suprapune peste costurile de care vorbeam la început), rezultatele tind să fie… uniforme. Nu vi s-a întâmplat să recunoașteți cu ușurință ”producțiile” făcute cu AI-ul, fie ele de text sau vizuale? Ei bine, dacă toate seamănă între ele și continuăm să le folosim, asta va duce la o uniformizare a felului în care brandurile (chiar și persoanele) se exprimă. Și atunci unde va mai fi autenticitatea, diferențierea, lucrurile acelea pe care toți ni le dorim? Sunt deja foarte multe tool-uri, dar cam toate produc cu acea nuanță de ”artificial” și dacă nu vom ajunge să creăm chestii cu adevărat diferite, am o presimțire că va apărea un nou anti-trend de genul ”luxul de a fi făcut manual” – cam cum percepem și arta astăzi.
- Reîntoarcerea comunicării integrate și a sinergiilor. Bine, asta nu a dispărut niciodată cu adevărat, doar s-a cam ”împrăștiat” și fragmentat în ultimii ani, odată cu digitalizarea și multitudinea de specializări apărute ca urmare a acesteia. Doar că deja companiile încep să realizeze cât de consumator de resurse și neeficace este lucratul cu marketingul ”pe bucățele” și nevoia de integrare, aliniere, coordonare sinergică începe să devină evidentă și inevitabilă. Bine, eu pot să zic că a trebuit să vină digitalul peste noi, să ne zăpăcească și să ne arunce un pic în toate direcțiile, ca să ne întoarcem la principiul clasic al sinergiei, de 1+1=3.
- Și abia aici s-ar putea să fie adevărata provocare. Lumea actuală e plină de crize (de la social, la economic, geopolitice și până la cea a sănătății mintale de care se vorbește tot mai des). Oamenii sunt tracasți, obosiți, stresați, uneori singuri, alteori confuzi. În același timp, ofertele de branduri și de produse cu care sunt asaltați (ca într-un SF din ăla cu o imagine psihedelică din viitor) depășesc cu mult capacitatea lor de atenție și asimilare. Lupta pentru atenție de până acum s-ar putea ca în viitor să se transforme în altceva. În lupta pentru a oferi confort, ușurință, răsfăț. O recompensă pozitivă pentru efortul de a-ți acorda o fracțiune de secundă din atenția mea, ar zice noul consumator al viitorului. Care va vrea totul pe loc, imediat, instant, așa cum l-a visat ieri, fără să facă efortul să-ți explice. O experiență perfect fluidă, fără blocaje, fără întreruperi, fără întrebări inutile și fără clickuri. Nu mă pune să intru pe altă pagină. Nu mă pune să completez un formular. Nu mă mai întreba lucruri, doar dă-mi ce am nevoie. Și fă-o repede și frumos. Cât se poate de frumos, armonios, stilat, pentru că avem nevoie de ușor și frumos în gălăgia, stresul și haosul din jur. Ca și concluzie, brandurile care vor oferi experiențe fluide, estetice și ultra-personalizate vor câștiga la milisecunde atenția și poate și bugetul consumatorilor.
Și dacă vreți să dezbatem și mai mult despre ce e ”cool versus eficient” în marketing, vineri dimineață de la 10.30 vă aștept în webinarul bilunar gratuit cu aceeași temă. Aici vă puteți înscrie și veți primi pe email linkul de conectare la ora 9.00. Căutați și în Spam, că tehnologia ne mai pune și bețe în roate uneori.
Iar pentru cei care, indiferent de trenduri, vor să pună niște baze temeinice pe marketing (specialiști sau antreprenori), astfel încât să cuprindă toate fundamentele acestui domeniu atât de vast și dinamic, inclusiv partea de lucrat cu oamenii și de evaluat performanța, vă reamintesc pe această cale că în doar 5 zile, luni pe 13 octombrie, începem programul de mentorat MARKETING UPGRADE 3.0., cu 16 sesiuni săptămânale, online, în fiecare luni seară de la 16.00 la 19.00. Ultimele 2 locuri din cele 8 le găsiți aici.


