Skip to main content
DESPRE AUTOR: Mihaela Mureșan are 24 de ani experiență ”pe front” în marketing, dintre care 10 ca director de marketing al IKEA, în România și Europa de Sud-Est. Anterior a lucrat în LG Electronics și a lansat Media Galaxy. De 8 ani a lansat Brand Essence, o agenție de consultanță, strategie și implementare. A format și a condus echipe în companii românești și internaționale, a lucrat cu clienți mari dar și cu firme mici și start-up-uri, B2C sau B2B. A testat și a pus în practică metode, a creat și a lansat branduri în România și pe alte piețe, a lansat magazine online și proiecte noi. E trainer de 18 ani, timp în care a format sute de oameni de marketing și comunicare sau a mentorat oameni de marketing și antreprenori. A coordonat peste 60 de proiecte de strategie și peste 500 de campanii și proiecte. Citeste aici povestea carierei și evoluției ei și vezi aici cursurile Academiei Brand Essence.

În lumea digitală de azi sunt atât de multe opțiuni pentru cum să aloci resursele de marketing.

Poți face campanii de social media, de Google, poți face video, dar poți face și concursuri și activări. Poți face și SEO, dar poți face și campanii plătite. Poți crește organic, dacă faci email marketing targetat. Iar dacă ai un business care are nevoie și de promovare offline, mai poți adăuga câteva canale și tipuri de campanii, plus evenimente sau comunicări în locațiile fizice sau magazine. Poți face atât de multe lucruri! Lista e lungă și pare că nu se termină niciodată. Și oricum pare că nu e niciodată suficient și tot mai e ceva de făcut.

În ultimul timp am văzut mulți antreprenori și oameni de marketing copleșiți de sentimentul că nu fac destul, că sunt în urmă, că uite că câte lucruri ar putea să facă dar ei nu fac nici jumătate. Și tot încercând să ajungă la capătul listei și tot experimentând, costurile cresc și resursele se risipesc, fără să aducă neapărat rezultate. Ajung chiar să capete și neîncredere că marketingul ar fi bun la ceva, în afară să țină ocupați o mulțime de oameni și să genereze costuri.

Așa că am făcut o listă cu 5 sfaturi de bază despre cum să aloci resursele eficient în marketing fără să pierzi controlul:

1. Clarifică ce îți dorești. Sigur că vrei să vinzi. Dar pentru un marketing de calitate, obiectivul de vânzări e total insuficient (și am mai scris despre asta în Obiectivele de marketing NU sunt obiective de vânzări). De unde vrei să crești? Din clienți existenți pe care vrei să îi faci să cumpere mai mult sau vrei să atragi clienți noi? Poți ambele, bineînțeles, dar te va costa mai mult, și e nevoie să prioritizezi. Apoi gândește-te cum ajungi la clienții respectivi și ce le comunici.

2. Ia-le pe rând și nu încerca tot din prima. Dacă începi o nouă tactică de marketing – cum ar fi să adaugi un nou canal (de exemplu Google) sau să modifici ceva în stilul de comunicare – dă-i timp să se consolideze. Minim 1-2 luni, până la 6 luni. În felul ăsta îți vei da seama ce merge și ce nu, nu neapărat din punct de vedere al vânzărilor, ci în funcție de obiective. De exemplu, dacă vrei să atingi clienți noi și faci o comunicare pe “reach”, e posibil ca la același buget ca mai demult, să observi o diminuare a leadurilor și conversiilor, dar o creștere a întrebărilor de informare. Când clienții întreabă lucruri pe care te aștepți să le știe (ce vinzi, prețuri, adresă etc.), ar putea fi un semn că tocmai au aflat de voi, și asta e bine, e primul pas în a atrage clienți noi.

3. Asigură un proces de evaluare a activităților, oricât de imperfect. Unele lucruri, ca leadurile și vânzările, se măsoară imediat, dar altele – cum ar fi schimbarea percepțiilor – nu. Cele din urmă trebuie observate, intuite, citite printre rânduri – sau poți aloca un buget pentru un studiu de piață ca să le măsori.

4. Clarifică atribuțiile și responsabilitățile. Înainte de a da drumul la bani, asigură-te că oamenii din echipa ta lucrează bine și clar, fie că sunt oameni din agenții sau interni. Că e clar cine ce face, cine cui dă “pase” și când, și mai ales cine ia deciziile. Când lucrurile nu merg, vezi de ce nu merg. Se așteaptă o decizie care nu se ia? Cine ar trebui să o ia? Numește roluri, nu nume de oameni. În general când se vorbește la persoana a 3-a, e o problema de decizie și o neclaritate a responsabilităților. Când decizia “se ia” așa în general, se ia de toată lumea și de nimeni. Și probabil nimeni nu e responsabil. Nealocarea responsabilităților e cel mai ușor mod de a fugi de responsabilitate.

5. Dă-ți timp ție, oamenilor și proceselor. Oricât de mult îți dorești, s-ar putea să nu poți rezolva în 2 săptămâni ce n-ai făcut în 3 ani. Mindsetul și voința nu sunt suficiente aici. E nevoie de muncă de organizare, care e mult mai grea și obositoare decât inventarea unor noi idei. Ideile au nevoie de execuție, iar execuția cere metodă, procese și resurse.

Sper că îți sunt folositoare sfaturile mele și te las cu un gând: cu prima ocazie când te vei uita invidios la o campanie care îți place a concurenței sau a vreunui jucător mare, gândește-te că ei s-ar putea să fi trecut deja prin pașii de mai sus. Dar nu e timpul pierdut să începi și tu.

Iar dacă vrei să înveți mai mult despre cum să aloci bugetul și resursele de marketing vizitează Academia Brand Essence și vezi cursul online cu același nume. Toate cursurile sunt video, atent structurate și foarte concentrate, ca tu să poți învăța mult într-un timp foarte scurt, și să fii eficient. De oriunde, oricând.

Dacă vrei să primești ultimele articole și informații noi, înscrie-te la newsletterul nostru aici.

Dacă vrei să înveți mai mult despre strategie și execuție în marketing și branding, înscrie-te la cursurile Brand Essence.

Urmărește canalul de Youtube Brand Essence.

 

One Comment

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.