Skip to main content
DESPRE AUTOR: Mihaela Mureșan are 24 de ani experiență ”pe front” în marketing, dintre care 10 ca director de marketing al IKEA, în România și Europa de Sud-Est. Anterior a lucrat în LG Electronics și a lansat Media Galaxy. De 8 ani a lansat Brand Essence, o agenție de consultanță, strategie și implementare. A format și a condus echipe în companii românești și internaționale, a lucrat cu clienți mari dar și cu firme mici și start-up-uri, B2C sau B2B. A testat și a pus în practică metode, a creat și a lansat branduri în România și pe alte piețe, a lansat magazine online și proiecte noi. E trainer de 18 ani, timp în care a format sute de oameni de marketing și comunicare sau a mentorat oameni de marketing și antreprenori. A coordonat peste 60 de proiecte de strategie și peste 500 de campanii și proiecte. Citeste aici povestea carierei și evoluției ei și vezi aici cursurile Academiei Brand Essence.

Una din trăsăturile dominante ale antreprenorilor este spiritul de independență. Dorința de a face lucrurile de unii singuri, de a demonstra că pot, dorința care vine uneori la pachet și cu nevoia de a controla lucrurile, de a ține toate detaliile sub observație. Nu o dată am auzit antreprenori spunând “Nimeni nu face asta așa bine ca mine” sau “Mai bine să fac eu decât să îi învăț pe alții”. Fraze care la prima vedere pot arăta o anume capacitate sau talent, potențialul de a oferi o anumită valoare, dar care în momentul în care businessul crește, pot avea o acțiune de sabotaj. Pentru că nici un antreprenor, oricât de bun sau priceput ar fi, nu poate crește o afacere de unul singur. E nevoie de o echipă, o echipă care să crească pe măsură ce afacerea crește.

Mi s-a întâmplat în trecut să fiu în postura în care un om din echipa mea avea de făcut un task care lui i se părea dificil dar care pentru mine era floare la ureche. Eu l-aș fi făcut în 10 minute, dar să îi explic, să îl ghidez și să îl verific mi-ar fi luat o ora. Ce credeți că am ales? Ora. Scopul meu nu era să arat cât de bună sunt, ci să îl ajut să învețe, astfel că data viitoare l-a făcut în jumătate de oră, cu ajutorul meu, iar apoi într-un sfert de oră, și până la urmă nu a mai fost deloc nevoie de implicarea mea. Tot ce făceam era să pun câteva întrebări de verificare legate de punctele pe care le știam mai sensibile. Mai târziu, același om a fost capabil să învețe și el pe alții și procesul și știința s-a propagat, echipa a crescut și a devenit mai bună.

Din tot acest proces, cel mai frumos a fost momentul în care colegul meu a reușit să ducă sarcina la bun sfârșit de unul singur. Știți privirea copiilor când dovedesc o problemă grea la matematică? Aceeași. Bucuria lui era și bucuria mea, pentru că știam că lucrurile sunt în ordine și funcționează, iar eu mă puteam concentra pe altceva, sau chiar pe a forma și alți oameni.

Așa că, dragi antreprenori, acum în prag de Crăciun, făceți-vă vouă și altora un altfel de cadou. Dați-vă bucuria de delega și de a învață și pe alții. Voi vă veți elibera timpul și vă veți putea ocupa de lucruri mai importante, iar ei vor deveni mai buni și mai independenți. Alegeți un lucru pe care știți să îl faceți “doar voi” și învățați pe cineva să îl facă. Dați șansa unui om din echipa voastră să îl preia. Stați cu el, explicați-i, dar lăsați-l să îl facă singur. Va fi un cadou frumos pentru amândoi.

Dacă ți-a plăcut sau ți s-a părut folositor, citește mai multe pe blog.

Dacă vrei să primești ultimele articole și informații noi, înscrie-te la newsletterul nostru aici.

Dacă vrei să înveți mai mult despre strategie și execuție în marketing și branding, înscrie-te la cursurile Brand Essence.

Urmărește canalul de Youtube Brand Essence.

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.