5 calitati care fac diferenta in marketing

marketing

Daca v-as intreba cum trebuie sa fie omul de la marketing, probabil prima calitate asociata ar fi creativitatea. Combinata cu un fel de viziune sau abordare “out of the box” sau ceva mai altfel, mai cu surprize, mai “cum n-a mai facut nimeni pana acum”. Ca sa iasa si brandul si comunicarea mai altfel, mai deosebite, mai speciale, mai “unice”. Scuzati ironia, dar stiti vreun brand care nu isi doreste sa fie special si unic? Si pentru asta ce trebuie? Creativitate, bineinteles. Daca luam toate departamentele unei firme si le asezam pe o scara a creativitatii cel mai probabil marketingul va sta pe treapta cea mai de sus (si financiarul pe treapta cea mai de jos, dar asta e alta discutie). Dar mai sunt cateva calitati care propulseaza un om sau o echipa de marketing pe treapta performantei, fara de care creativitatea si abordarea “out of the box” nu ar mai avea nici o valoare. Asa ca acesta nu este un un articol despre creativitate (pentru cei care sunt totusi interesati de subiect, mai sunt cateva articole pe blog despre asta: De unde vine creativitateaCare e diferenta intre un slogan si un value proposition – sau cand creativitatea deformeaza businessul). Este un articol despre alte cateva componente mai putin sexy ale marketingului, despre care nu se vorbeste la fel de mult, dar fara de care nu ar exista perfomanta in marketing. La propriu, masurata in orice forma. Sa le luam pe rand:

  1. Disciplina. Marketingul e ca sportul: te tii de el, da rezultate, te lasi sau mai iei o pauza, sau mai bine zis daca doar “iei” cate o pauza de marketing din cand in cand, nu vei vedea rezultate. Si mai rau, vei avea impresia ca ai facut marketing si ai investit resurse si nu s-a vazut nimic. Din punctul meu de vedere de departe cea mai importanta calitate, disciplina inseamna sa faci un plan si sa te tii de el, iar daca te abati, sa stii de la ce si de ce te-ai abatut. Sa lucrezi in avans, pe deadline-uri, si sa te tii de ele. E un alt fel de a te tine de promisiuni. Si sa faci din asta un obicei, o rutina, un lifestyle cum s-ar zice in nutritie si sport, asa cum sunt toate celelalte activitati ale firmei. Nu va speriati ca marketingul ar putea deveni totusi o activitate prea plictisitoare si de rutina, ca o data ce puneti masina pe directie, abia atunci veti putea sa lasati loc creativitatii sa debordeze.
  2. Organizare sau project management de mare finete. Marketingul are nemaipomenita caracteristica de a pune impreuna tot felul de taskuri, de livrabile de diverse tipuri si leaga de asemenea oameni diferiti, cu capabilitati si talente diferite. De la programare de site-uri si interpretari de rapoarte, la analiza psiho-sociologica a clientilor, la scriere de texte creative (si cu call-to-action de impact!) si la evaluare bugete investite. Capacitatea de a tine toate aceste lucruri in ordine, si a nu pierde nici un detaliu pe drum (“avem toata campania gata, dar…ups, n-avem linkurile pe site active, cine trebuia sa le faca?…”) este nu o arta, ci o expertiza reala de project management, care cere lucru cu oameni si cu taskuri, combinate cu un suprasimt al asezarii lor in timp.
  3. Rezistenta si perseverenta. Si in minte imi vine un refren din copilarie: “Rezistenta, pace si cadenta…”. Nu vorbim aici de acea rezistenta la stres care apare automat deja in toate descrierile de post (desi si aia conteaza), ci de acea rezistenta mai repede “sustenabila” de a doza resursele si a merge mai departe. Ca tot eram la sport, marketingul nu e un sprint de 100 de metri, ci un maraton pe zeci de kilometri, in care trebuie sa stii cum sa iti dozezi respiratia, viteza, cum sa bei apa, etc. “Keep walking” – probabil unul dintre cele mai bune sloganuri din toate timpurile – se potriveste perfect. Nu conteaza viteza, conteaza sa nu te opresti. Sa nu cedezi, sa nu te demotivezi, si daca ai cazut, sa te ridici, sa te scuturi de praf si sa continui. Ati si uitat de creativitate si viziune, nu? V-am zis ca nu sunt asa de sexy calitatile astea, dar daca ati reusit sa cititi pana aici, inseamna ca se leaga ceva.
  4. O combinatie optima de capacitate analitica si sintetica, care difera de la caz la caz, chiar si in cazul aceuiasi brand, si asta e tot farmecul. De exemplu, la lansarea unui produs/brand pe piata, concentrarea pe partea de analiza e cruciala, trebuie bine inteles contextul, piata, consumatorii. Dupa care, mai tarziu, cand sa zicem avem o cantitate mai mult decat suficienta de date, capacitate de a naviga printre ele si a scoate concluziile potrivite (capacitate de sinteza) devine foarte importanta. S-au vazut de-a lungul timpului multe decizii gresite din cauza analizei informatiilor nepotrivite…(“ah, ne-am uitat in raportul ala de acum 3 ani, nu am stiut ca exista si unul de anul asta…” – si asta e un exemplu usor, ca sa se inteleaga ideea). Overload-ul de informatii e o capcana grea, si numai o minte sintetica poate face fata provocarii. Daca vreti vreodata sa testati capacitatea de sinteza a omului de marketing cu care lucrati (sau si a altor manageri), dati-i un raport de 100 de pagini si rugati-l sa il rescrie in 10 slide-uri de powerpoint, fara fonturi mai mici de 18.
  5. Obiectivitate impinsa pana la extrema detasarii de marketerul care erai ieri, mai precis de ce credeai ieri, cand azi, pus in fata unor informatii si date noi, constati ca noile ingrediente pur si simplu iti surpa tot esafodajul construit pana atunci. Tendinta absolut umana este sa aperi ceea ce ai construit din greu, cu teama ca iti poate fi afectata si reputatia, dar un marketer adevarat va sti sa se dea un pas in spate, sa traga aer in piept si sa concluda sincer ca de fapt constructiile bazate pe prespuneri sau pe datele de ieri nu duc nicaieri, asa ca mai bine ne oprim si o luam de la inceput. Pentru maine, nu pentru ieri.

Ca si concluzie, marketingul nu e o stiinta fixa, ci un amestec complex de capablitati si talente din care fiecare isi face propria reteta. Reteta voastra cum arata?

Te-ar putea interesa si:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.