DESPRE AUTOR: Mihaela Mureșan are 20 de ani experiență ”pe front” în marketing, dintre care 10 ca director de marketing al IKEA. A format și a condus echipe în companii românești și internaționale, a lucrat cu clienți mari dar și cu firme mici și start-up-uri, B2C sau B2B. A testat și a pus în practică metode, a creat și a lansat branduri în România și pe alte piețe, a lansat maagazine online, a oferit peste 550 de ore de training, a mentorat oameni de marketing și antreprenori în peste 170 de ore, a coordonat peste 40 de proiecte de strategie și peste 400 de activități și campanii. Citeste aici povestea carierei și evoluției ei și vezi aici cursurile online ale Academiei Brand Essence.

In contextul cresterii competitiei si a nevoii de diferentiere, conceptul de brand si procesul de branding genereaza discutii intense in lumea oamenilor de business si marketing. De multe ori exista insa o confuzie intre expresia si simbolistica vizuala a unui brand (ceea ce se vede, varful aisbergului) si brandul in sine – ceea ce este dedesubt, intreaga constructie a businessului practic, cea care sustine partea vizuala si ii da substanta.

Conceptul de brand a inceput prin a fi definit ca identitatea unei companii, produs sau serviciu (sau alta entitate, dupa caz), care se caracterizeaza printr-un set de valori sau “trasaturi de caracter” ce se regasesc in tot ceea ce face si ofera entitatea respectiva. Daca de exemplu, avem un brand de pantofi de lux, caracterizat prin calitate si design, aceste doua caracteristici ar trebui sa se regaseasca in toate punctele de intalnire ale consumatorilor cu brandul, fie ca e vorba de magazinul fizic, cel online sau de felul in care se poarta si arata angajatii. Coerenta acestor forme de manifestare este cruciala pentru a construi un brand puternic, claritatea asocierilor fiind unul dintre cei mai importanti indicatori din branding. Imaginati-va situatia cand, desi pantofii sunt de calitate si au un design rafinat, magazinul este murdar sau neingrijit, vanzatoarele sunt nepregatite sau neatente sau site-ul merge greu si pozele produselor sunt neclare. Toate aceste “intalniri” cu brandul creeaza impresii mixte si uneori discordante, care creeaza confuzie sau, si mai rau, neincredere, afectand direct cumpararea.

Tocmai de aceea, in acceptiunea mai recenta, brandul ca si concept a depasit limita entitatii sursa si a incorporat si relatia cu audienta, cu consumatorii, mai precis proiectia mentala pe care acestia o au despre brandul perspectiv. Perceptia lor este cea care defineste acum brandul, si cu cat aceste perceptii sunt mai diferite si mai nealiniate, cu atat brandul pierde din forta, din atractivitate si claritate, toate acestea fiind criterii esentiale pentru preferinta, si apoi pentru cumparare. Prezenta, claritatea si asocierile pozitive din mintea consumatorilor sunt cele care determina de cele mai multe ori cumpararea unui brand in defavoarea altuia.

Si cum brandul este dat de interactiunea cu consumatorii in toate punctele de intalnire, responsabilitatea de a construi brandul nu este doar a echipei de marketing, ci a intregii companii.

Dacă vrei să înveți mai mult despre branding, vezi cursul online Cum se construiește un brand puternic de pe Academia Brand Essence.

Cum să construiești un brand puternic

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.