Toata lumea vorbeste despre unde e mai bine sa faca promovare, daca sa fie canale digitale sau  clasice, si care e reteta succesului, cat din unele, cat din altele. Canalele digitale sunt acum suficient de accesibile, informatia circula neingradita si nu se poate sa nu fi auzit macar de Facebook ads sau Adwords. Discutam de microconversii si ne lasam vrajiti de dansul graficelor din Analytics. Experimentam, incercam, facem A/B testing, integram tool-uri, tragem concluzii si o luam de la inceput. Bugetele nu sunt asa mari si avem voie si nevoie sa experimentam. Digitalul a democratizat accesul la resurse si informatii si a creat o eterogenitate de posibilitati. Pe vremuri, cand singura metoda „sa dai lovitura” era sa faci o campanie de TV memorabila, pentru care numai spatiul media costa cateva zeci de mii de euro, daca nu sute, iar productia inca jumatate din bugetul de media, nu prea iti permiteai sa experimentezi, era cazul sa iti iasa bine din prima. Traim niste vremuri cu posibilitati infinite, in care oricine se poate apuca de business si marketing, fara sa fi mostenit o avere. E mai usor si mai greu in acelasi timp. Concurenta e buna, cu cat sunt mai multi jucatori, cu atat ei vor fi fortati sa fie mai buni si in final consumatorul castiga si standardul pietei creste, chiar daca, dureros pentru respectivii, unii din ei vor iesi din piata la fel de repede cum au intrat (ca doar 90% din start-up-uri cad in primul an…). Ii admir si respect pe toti oamenii de media si de performance care jongleaza acum cu o multitudine de indicatori si de tool-uri si a caror munca a devenit mai grea pentru ca trebuie sa demonstreze un ROI (return of investment) decent la fiecare bucata de buget cheltuit si sa gaseasca corelatii si interdependente in hatisul de canale si canalutze pe care mesajul se scurge sinuos ca intr-un joc de-a v-ati ascunselea.
Dar, undeva in jungla asta a digitalului si in fuga dupa noi posibilitati, mi se pare ca uitam uneori ceva esential: ce spunem noi de fapt consumatorului sau clientului? Care este “mesagiul”? O strategie de comunicare respectabila incepe cu cateva cuvinte cheie: relevant, de impact si memorabil. Relevant (daca inca nu a devenit un cuvant cliseu pierdut printr-unul din cele 100 de slide-uri) inseamna sa stim si sa intelegem ce vrea consumatorul sau clientul, ce nevoi are si la ce aspira, si daca se poate sa gasim acele dorinte ascunse de care nici el nu e constient uneori si pe care sa ne construim mesajele sau, in limbaj actual, contentul. Sa gasim acele insighturi reale pe care sa facem o constructie de idei, care sa aiba cu adevarat impact si sa insemne ceva pentru el, sa ii schimbe sau sa ii formeze o perceptie. Cat de mult ne gandim la asta si cat de mult ne gandim doar la produsul nostru cand scriem adurile pentru Adwords, in limita de caractere permise – de exemplu?
Mai mult, intr-un mediu in care toata lumea se exprima si are ceva de spus, in care zgomotul de fond a depasit cu mult capacitatea de sustinere a canalului, un mesaj memorabil nu este numai despre ce spunem si cat de relevant este, dar si despre cum spunem: toata lumea vrea sa imi spuna ceva si vrea ceva de la mine, asa ca spune-mi intr-un fel care sa imi atraga atentia, care sa imi placa, da-mi o emotie, spune-mi o poveste.
Canalul e doar un caraus, doar o portavoce. Ce punem in el conteaza mult mai mult si influenteaza direct performanta oricarei campanii. Oriunde am comunica, e bine sa ne gandim cui comunicam, cu cine vorbim, de ce l-ar interesa ce ii spunem noi. Iar apoi modul in care ii spunem, aparte si memorabil, distinctiv si cu personalitate, ne va ajuta sa ne diferentiem in noianul de mesaje care se prabusesc in fiecare zi peste bietul consumator.

Citeste mai mult despre pachetul Clear voice – O strategie de comunicare coerenta si eficienta.

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.