Toată lumea vorbește despre unde e mai bine să facă promovare, dacă să fie canale digitale sau clasice, și care e rețeta succesului, cât din unele, cât din altele. Canalele digitale sunt acum suficient de accesibile, informația circulă neîngrădită și nu se poate să nu fi auzit măcar de Facebook Ads sau Adwords. Discutăm de microconversii și ne lăsăm vrăjiți de dansul graficelor din Analytics. Experimentăm, încercam, facem A/B testing, integram tool-uri, tragem concluzii și o luăm de la început. Bugetele nu sunt așa mari și avem voie și nevoie să experimentăm. Digitalul a democratizat accesul la resurse și informații și a creat o eterogenitate de posibilități. Pe vremuri, când singura metodă “să dai lovitura” era să faci o campanie de TV memorabilă, pentru care numai spațiul media costa câteva zeci de mii de euro, dacă nu sute, iar producția încă jumătate din bugetul de media, nu prea îți permiteai să experimentezi, era cazul să îți iasă bine din prima.
Trăim niște vremuri cu posibilități infinite, în care oricine se poate apuca de business și marketing, fără să fi moștenit o avere. E mai ușor și mai greu în același timp. Concurența e bună, cu cât sunt mai muți jucători, cu atât ei vor fi forțați să fie mai buni și în final consumatorul câștigă și standardul pieței crește, chiar dacă, dureros pentru respectivii, unii din ei vor ieși din piață la fel de repede cum au intrat (ca doar 90% din start-up-uri cad în primul an…). Îi admir și respect pe toți oamenii de media și de performance care jonglează acum cu o multitudine de indicatori și de tool-uri și a căror munca a devenit mai grea pentru că trebuie să demonstreze un ROI (return of investment) decent la fiecare bucată de buget cheltuit și să găsească corelații și interdependente în hățișul de canale și canaluțe pe care mesajul se scurge sinuos ca într-un joc de-a v-ați ascunselea.
Dar, undeva în jungla asta a digitalului și în fuga după noi posibilități, mi se pare că uităm uneori ceva esențial: ce spunem noi de fapt consumatorului sau clientului? Care este “mesagiul”? O strategie de comunicare respectabila începe cu câteva cuvinte cheie: relevant, de impact și memorabil. Relevant (dacă încă nu a devenit un cuvânt clișeu pierdut printr-unul din cele 100 de slide-uri) înseamnă să știm și să înțelegem ce vrea consumatorul sau clientul, ce nevoi are și la ce aspiră, și dacă se poate, să găsim acele dorințe ascunse de care nici el nu e conștient uneori și pe care să ne construim mesajele sau, în limbaj actual, contentul. Să găsim acele insighturi reale pe care să facem o construcție de idei, care să aibă cu adevărat impact și să însemne ceva pentru el, să îi schimbe sau să îi formeze o percepție. Cât de mult ne gândim la asta și cât de mult ne gândim doar la produsul nostru când scriem adurile pentru Adwords, în limita de caractere permise – de exemplu?
Mai mult, într-un mediu în care toată lumea se exprimă și are ceva de spus, în care zgomotul de fond a depășit cu mult capacitatea de susținere a canalului, un mesaj memorabil nu este numai despre ce spunem și cat de relevant este, dar și despre cum spunem: toată lumea vrea să îmi spună ceva și vrea ceva de la mine, așa că spune-mi într-un fel care să îmi atragă atenția, care să îmi placă, dă-mi o emoție, spune-mi o poveste.
Canalul e doar un cărăuș, doar o portavoce. Ce punem în el contează mult mai mult și influențează direct performanța oricărei campanii. Oriunde am comunica, e bine să ne gândim cui comunicăm, cu cine vorbim, de ce l-ar interesa ce îi spunem noi. Iar apoi, modul în care îi spunem, aparte și memorabil, distinctiv și cu personalitate, ne va ajuta să ne diferențiem în noianul de mesaje care se prăbușesc în fiecare zi peste bietul consumator.
Dacă vrei să înveți cum se face un brief ca la carte care să structureze tot procesul de realizare a comunicării, vezi cursul video online Brieful de comunicare din Academia Brand Essence. Îl cumperi o dată și ai acces oricând la el.
Și mai stai 30 de secunde cu noi și abonează-te la newsletter, să afli primul/prima ce mai scriem și ce cursuri mai lansăm. Promitem să nu te plictisim.
Dacă vrei să înveți mai mult despre strategie și execuție în marketing și branding, vezi toate cursurile noastre online.
Urmărește canalul de Youtube Brand Essence.