Skip to main content
DESPRE AUTOR: Mihaela Mureșan are 24 de ani experiență ”pe front” în marketing, dintre care 10 ca director de marketing al IKEA, în România și Europa de Sud-Est. Anterior a lucrat în LG Electronics și a lansat Media Galaxy. De 8 ani a lansat Brand Essence, o agenție de consultanță, strategie și implementare. A format și a condus echipe în companii românești și internaționale, a lucrat cu clienți mari dar și cu firme mici și start-up-uri, B2C sau B2B. A testat și a pus în practică metode, a creat și a lansat branduri în România și pe alte piețe, a lansat magazine online și proiecte noi. E trainer de 18 ani, timp în care a format sute de oameni de marketing și comunicare sau a mentorat oameni de marketing și antreprenori. A coordonat peste 60 de proiecte de strategie și peste 500 de campanii și proiecte. Citeste aici povestea carierei și evoluției ei și vezi aici cursurile Academiei Brand Essence.

În contextul creșterii competiției și a nevoii de diferențiere, conceptul de brand și procesul de branding generează discuții intense în lumea oamenilor de business și marketing. De multe ori, exista însă o confuzie între expresia și simbolistica vizuală a unui brand (ceea ce se vede, vârful aisbergului) și brandul în sine – ceea ce este dedesubt, întreaga construcție a businessului practic, cea care susține partea vizuală și îi dă substanță.

Conceptul de brand a început prin a fi definit ca identitatea unei companii, produs sau serviciu (sau altă entitate, după caz), care se caracterizează printr-un set de valori sau “trăsături de caracter” ce se regăsesc în tot ceea ce face și oferă entitatea respectivă. Dacă de exemplu, avem un brand de pantofi de lux, caracterizat prin calitate și design, aceste două caracteristici ar trebui să se regăsească în toate punctele de întâlnire ale consumatorilor cu brandul, fie că e vorba de magazinul fizic, cel online sau de felul în care se poartă și arată angajații. Coerența acestor forme de manifestare este crucială pentru a construi un brand puternic, claritatea asocierilor fiind unul dintre cei mai importanți indicatori din branding. Imaginați-vă situația când, deși pantofii sunt de calitate și au un design rafinat, magazinul este murdar sau neîngrijit, vânzătoarele sunt nepregătite sau neatente sau site-ul merge greu și pozele produselor sunt neclare. Toate aceste “întâlniri” cu brandul creează impresii mixte și uneori discordante, care creează confuzie sau, și mai rău, neîncredere, afectând direct cumpărarea.

Tocmai de aceea, în accepțiunea mai recentă, brandul ca și concept a depășit limita entității sursă și a încorporat și relația cu audiența, cu consumatorii, mai precis proiecția mentală pe care aceștia o au despre brandul respectiv. Percepția lor este cea care definește acum brandul, și cu cât aceste percepții sunt mai diferite și mai nealiniate, cu atât brandul pierde din forță, din atractivitate și claritate, toate acestea fiind criterii esențiale pentru preferință, și apoi pentru cumpărare. Prezența, claritatea și asocierile pozitive din mintea consumatorilor sunt cele care determină de cele mai multe ori cumpărarea unui brand în defavoarea altuia.

Și cum brandul este dat de interacțiunea cu consumatorii în toate punctele de întâlnire, responsabilitatea de a construi brandul nu este doar a echipei de marketing, ci a întregii companii.

Și dacă vrei să înveți mai mult despre cum să faci branding profesionist, vezi și pachetul de cursuri BRANDING ESSENTIALS pe Academia Brand Essence.

Dacă ți-a plăcut sau ți s-a părut folositor, citește mai multe pe blog.

Dacă vrei să primești ultimele articole și informații noi, înscrie-te la newsletterul nostru aici.

Dacă vrei să înveți mai mult despre strategie și execuție în marketing și branding, înscrie-te la cursurile Brand Essence.

Urmărește canalul de Youtube Brand Essence.

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.