Sigur ai auzit și tu prin discuții de business cât e de important să ai clară destinația, unde vrei să ajungi, mai pe scurt obiectivele, fie ele de marketing, de business sau de alt fel.
Nu voi nega importanța destinației, despre care vom vorbi cu altă ocazie, dar aș vrea să punctez și un alt element, extrem de important, fără de care destinația nu înseamna nimic: PUNCTUL DE START.
Sau mai precis unde suntem astăzi, cât de bine suntem, sau nu. Avem ce ne trebuie pentru călătorie? Știm peste ce obstacole dăm pe drum și suntem pregătiți pentru ele sau e un haos total în bagajul nostru? Că dacă nu știm unde suntem, teoretic putem să o luăm pe oriunde ca să ajungem la destinație, nu? Ei bine, nu.
Această analiză a ”situației actuale” este probabil cea mai neglijată fază a unei strategii, deși ar trebui să fie cu adevărat pasul 1, sau de fapt pasul 2, dacă ținem cont că pasul 1 este cel în care ne apucăm să scriem strategia, cum vorbeam data trecută. E neglijată pentru că majoritatea oamenilor adoră acțiunea și nu se dau în vânt după analize și adunare de informații și activități din astea aparent plictisitoare.
Așa am crezut și eu mulți ani, că e mult mai fain să fac lucruri și ”să văd rezultate” decât să tot fac analize pe care nu le citește nimeni….asta până am ajuns să învăț cum se face o analiză de piață cum trebuie (și nu numai, că termenul ăsta nu e prea corect, aflați în curs de ce) și am înțeles ce comoară valoroasă reprezintă pentru o strategie. Pentru că o analiză bine făcută îți arată deja pe jumătate pe unde să o iei – știi tu, direcția aia ca să ajungi unde vrei să ajungi.
Cea mai mare greșeală pe care am văzut-o într-un proiect de strategie mai demult a fost când în urma unei analize a reieșit că prețul este un punct forte și un element diferențiator. Analiza concurenței și a percepțiilor clienților se făcuseră însă superficial și la o privire mai atentă ne-am dat seama nu doar că prețurile respective erau mult peste media pieței, dar în plus, clienții apreciau produsele pentru calitate, nu pentru preț…deci acesta era un punct tare fals care ar fi putut să ne ducă pe o pistă total greșită.
Așa ca Analiza situației actuale este primul element cu adevărat important al oricărei strategii. Cuprinde analiza contextului și a mediului macro, a competiției dar și a clienților și a comportamentelor specifice din industria respectivă, și nu în ultimul rând, analiza propriei companii, pentru a identifica punctele tari și cele slabe – nu de alta, dar chiar trebuie să știm ce ași avem în mânecă atunci când pornim la drumul spre destinație. Pardon, în bagaj. Că entuziasmul și energia nu sunt mereu suficiente la drum lung. Mai ales în perioada asta când tot contextul e fragil și schimbător, e bine să fii sigur pe ce te poți baza.
Ca urmare, i-am dedicat acestei analize un modul special în seria cursurilor de marketing strategic din Academia Brand Essence. Este chiar prima stație din magistrala de marketing strategic.
Dacă ți-a plăcut sau ți s-a părut folositor, citește mai multe pe blog.
Dacă vrei să primești ultimele articole și informații noi, înscrie-te la newsletterul nostru aici.
Dacă vrei să înveți mai mult despre strategie și execuție în marketing și branding, înscrie-te la cursurile Brand Essence.
Urmărește canalul de Youtube Brand Essence.
Cumperi cursul o dată și poți reveni la el de oricîte ori analiza de piață îți dă dureri de cap.
Sau învață cum se face Planul de marketing în 8 pași, intr-un curs video complet și concentrat, cu toate capitolele aplicate pe un caz concret, la sfârșitul căruia vei avea și tu propriul plan de marketing care să îți eficientizeze activitatea și să te ghideze.
Pachetul 2 în 1 PLANNING KIT: Planul + Bugetul de marketing
-
Produs cu reducerePachetul STRATEGIE DE MARKETINGPrețul inițial a fost: 453.00 €.399.00 €Prețul curent este: 399.00 €.
2 Comments